Markkolan kaunat

Juha Markkola (Mielipide 26.10) on ehdoton ihminen, ekososialisti. Hän tietää kaikki ja vain hänen tietämänsä on oikein. Kaikki muut ovat väärässä. Helppoa elämää!
Demokratia on hänen mielestään sitä, että tehdään niin kuin hän haluaa. Markkola tietää varsin hyvin, että vihreillä on sovitut säännöt liittyen niin ehdokasvalintoihin kuin luottamusmiespaikkojen jakoon. Edellisten vaalien jälkeen paikkojen jaosta äänestettiin  mutta se ei Markkolalle kelvannut. Demokratia on hänen mielestään sitä, että tehdään niin kuin ”diktaattori” Markkola haluaa. Vinksahtanut käsitys demokratiasta!  Markkola tietää varsin hyvin Leena Kuhan hyllyttämisen perusteet. Ne ovat sellaisia, että niitä ei nimenomaan Kuhan intimiteettisuojan takia voi julkisesti käsitellä.
Markkola puhuu ryhmäkuntaisuudesta, mikä sopii erinomaisesti hänen ja parin – kolmen muun henkilön käyttäytymiseen. Hänen maailmansa on käpertynyt kallioparkin ympärille. Hän ei voi käsittää sitä, että vihreissä on oikeus olla  myös eri mieltä. Ekososialisteissahan se ei ole mahdollista.
Vihreät todella käyttää 100 000 euroa kaikille yhteisiin vaalimainoksiin.  Rahat tulevat säästöistä, jotka kertyvät luottamusmiespalkkioiden puoluepidätyksistä. Kaikilla muilla puolueilla on sama systeemi. Lisäksi jokainen ehdokas maksaa ehdokasmaksun suuruudeltaan 150, 450 tai 750 euroa. Onhan se niin väärin, että vihreät tekevät yhteisöllistä vaalityötä – ainakin Markkolan mielestä.
Se että vihreät ovat menestyneet kunnallisvaali kunnallisvaalin jälkeen aina vaan paremmin on pitkälti Pasi Oravan ansiota. Markkola ei ole koskaan osallistunut kunnallisjärjestötyöskentelyyn muuta kuin haukkumalla. Täyden listan (100) aikaan saaminen ja varojen säästeliäs käyttö vaativat nimenomaan kunnallisjärjestön puheenjohtajalta valtavan työpanoksen. Sitähän Markkola ei arvosta eikä ymmärrä. On paljon helpompaa heitellä kepeää lokaa.
Markkolasta huolimatta vihreillä on erinomainen lista innokkaita ja fiksuja ihmisiä. Valtakunnalliset gallupit ennustavat vihreille hyvää kannatusta, ja Oulussa olemme aina menestyneet huomattavasti paremmin kuin valtakunnassa keskimäärin. Tätä odotamme nytkin ja toivomme äänestäjiemme lähtevän sankoin joukoin liikkeelle sunnuntaina. Asiat ovat tärkeämpiä kuin yksittäiset kaunaiset ”markkolat”.

Veikko Ervasti
Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja