Julkaistu Kalevassa 10.2.2016

Opetusalan Hölmölänä tunnettu Oulu, joka tituleeraa itseään pohjoisen Skandinavian pääkaupungiksi, askartelee jälleen kouluverkkonsa kimpussa. Oman opettajaurani aikana ties monenko kerran! Nykyhetken tarina on huima – monessakin mielessä.

Oulu on vuosikaudet puristanut veripisaroita opetuspuolelta. Olisi luullut, että nyt riittää. Mutta ei. Joku erittäin ”viisas mies” oli hoksannut, että puristettavaa löytyy kouluverkosta. Uskolliset virkamiehet pantiin kampuslukioasialle: lakkautetaan lukioita sieltä ja täältä ja keskitetään lukiot kanta-Oulun alueelle. Itse olen kutsunut mallia kompostilukiomalliksi.
Kampuslukiomallia ja sen paria muuta sovellusta on markkinoitu mm. sillä, että lukiolaiset joutavat kulkemaan ja että valinnaisuus sen kuin lisääntyy ja että opetus muuttuu vain entistä laadukkaammaksi. Extrana on sitten se, että lukiorakennukset jäävät peruskoulun käyttöön. Superextrana saatavat säästöt! Minimaalista luokkaa, mutta ”säästöjä” kuitenkin. Mottona kumpujen yöstä: ”säästetään seinistä”.

Kampuslukiomallin taustalla on koivistolainen bersteinilaisuus – tärkeintä on liike, tässä tapauksessa nimenomaan lukiolaisten liikkuminen ja myös peruskoululaisten liikkuminen. Jos harhainen suunnitelma toteutetaan, niin ”kytkykauppaan” kuuluu suuren joukon peruskouluja lopettaminen ja oppilaiden jopa massasiirrot. Opetusalan keisareilla ei todellakaan ole vaatteita!

Mitä sitten ei kerrota. Vanhan ”myytin” valinnaisuuden lisääntymisestä uskotaan purevan. Sillä ei ole juurikaan merkitystä, koska valtaosa lukioiden oppilaista suorittaa 75-77 kurssia (minivaatimus 75). Jos halutaan olla rehellisiä, niin lukioissa kuin peruskouluissa ns. säästöt otetaan oppilaiden ja opettajien ”selkänahasta” luokka- ja ryhmäkokojen kasvaessa. Ja varsin usein vanhempien kukkarosta.  Opetuksen laadusta todettakoon, että viime vuosien selvitysten perusteella Oulun seudun laadukkaimmat lukiot ovat: Muhoksen lukio, Haukiputaan lukio ja Pateniemen lukio.

Mitä ei ole tähän mennessä selkeästi kerrottu: joukkoliikenteen lisääntyvät kustannukset, koulurakennusten muutoskustannukset käytön muuttuessa, jos joku rakennus jätetään tyhjilleen niin siirtyvätkö kustannukset SIKU-puolelta Tilapalveluille, mitä tehdään mahdollisesti tyhjilleen jääville rakennuksille, kuunnellaanko oululaisessa demokratiassa oppilaita, opettajia ja vanhempia …

Valtuustolle pidettiin vasta ikioma ”Juttutupa”, jossa ei ilmennyt oikeastaan mitään uutta. Jostain syystä tilaisuus tapahtui avoimen Oulun periaatteiden vastaisesti suljettuna. No, Kalevan toimituksella näytti olevan tiedot hyvin hallussaan. Se siitä salaisuudesta.
Jälleen kerran Oulussa on sorruttu helmasyntiin: keskustellaan seinistä ja unohdetaan autuaasti, että seinien sisällä opiskelevat Oulun ja Suomen tulevaisuuden tekijät
Koko nykyinen ehdotettu ”kouluverkkoratkaisu” eri versioinen on hylättävä – jo yhdistymissopimuksen velvoituksella. Palataan koulutuksen tärkeimpiin tavoitteisiin: sivistyksen rakentaminen, hyvinvoinnin ja osallistumisen vahvistaminen. Lopetetaan seinistä jauhaminen, koska kyse on lapsista ja nuorista ja heidän tulevaisuudestaan – ja Oulun maineesta koulukaupunkina.

Lopuksi muunneltu lainaus Tapio Rautavaaran maineikkaasta laulusta: ”Hyvät lukijat; tämä on totta” – lisäys: kouluverkkosuunnitelman osalta. Jatkoa seuraa kuten kaikissa huonoissa jatkokertomuksissa.

Veikko Ervasti
Lukion rehtori (eläk.)
Valtuutettu (vihr.)