Julkaistu Kalevassa 12.3.2016

Haukiputaan lukiolla on vain muutaman vuoden ikäinen erityisesti lukiokäyttöön suunniteltu rakennus. Oppilaat ja opettajat olivat vuosia kärsineet entisen koulun sisätilaongelmista. Nyt kunnollisesta opiskelu- ja työpaikasta pitäisi luopua. Lukion lopettaminen ei ole viisasta edes taloudellisesti. Käyttötarkoituksen muuttamisen muutostöiden hintaa ei ole kunnollisesti arvioitu. Kestävää kehitystä ei ole 400 lukio-oppilaan kulkeminen päivittäin Ouluun ja takaisin. Se on lyhytnäköistä toimintaa.

Haukiputaan lukio on Oulun seudun kolmen parhaan lukion joukossa. Vaikka sinne on päässyt alhaisillakin keskiarvoilla, on koulussa osattu jo pitkään auttaa oppilaita parantamaan oppimistaan ja arvosanojaan. Haukiputaan lukiolaiset ovat aktiivisia ja Haukiputaan nuorisovaltuuston toiminta on ollut esimerkillistä. Lukiolaisilla on ollut siinä iso osa.

Haukiputaan lukiossa voi suorittaa erillisen jatko-opintoihin avaavan diplomin esimerkiksi liikunnasta. Lukio on tunnettu kansainvälisenä lukiona, ja opiskelijavaihto pyörii koko ajan. Lukiossa panostetaan taidekasvatukseen ja musiikkiin. Luonto-ohjelmat tunturille tehtävien retkien muodossa opettavat arvostamaan ympäristöä. Kaikki retket ja yhteiset projektit vahvistavat lukion yhteishenkeä oppilaiden keskuudessa ja suhteessa opettajiin.

Verkostoituminen ja yhteistyö eri lukioiden kanssa ovat luonnollisin ja halvin kehittämisen vaihtoehto. Lukiolaiset ovat sinnikkäästi puolustaneet omaa kouluaan. Voivatko päättäjät olla huomioimatta lukiolaisten omaa mielipidettä siitä, missä he lukionsa käyvät?
Lukioiden lakkauttaminen syö ikävästi liittyneiden kuntien asukkaiden luottamusta kaupunkiin. Yhdistymissopimuksessa oli toinen henki.

Haukiputaalla ei tarvita toistaiseksi uusia koulutiloja kirkonkylään. Sen vanhaan kivikouluun mahtuu satoja oppilaita milloin vain. Ei löydy tästäkään järjellistä syytä ajaa lukiolaisia pois Haukiputaalta.
Onnetonta olisi myös Parkumäen koulun lakkauttaminen. Martinniemen koulu on jo nyt täynnä. Koulumatka sinne on liioittelematta hirveän vaarallinen.

Ensi- toisluokkalaisille pieni ja lähellä oleva koulu on hyvä alku tulevaisuuden koulutielle. Tämä koskee muitakin lakkautusuhan alla olevia pieniä kouluja.

Terttu Kuusela, Haukiputaan vihreät
Tarja Tapaninaho, Haukiputaan vihreät ja tulevan lukiolaisen äiti