imag0616_2Julkaistu Kalevassa 15.8.2016
Oulun poliisi tiedotti 4. elokuuta, että paikallisen Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan moskeijan ikkunoita oli rikottu. Paikalla nähtiin noin puoli kahden aikaan aamuyöstä neljä tummiin pukeutunutta miestä. Poliisi tutkii tapausta vahingontekona ja kaipaa havaintoja miehistä. Elämme mullistusten aikaa, ihmismassat etsivät uutta kotia, ilmasto muuttuu rajusti ja kansainvälinen finanssirakenne on suistunut raiteiltaan. Kaikki tämä saa ihmisen etsimään syyllistä. Kurjimuksen ja ahdingon aikaan ahdasmieliset poliitikot ja kansankiihottajat tarjoavat syyllisiä. Nämä ns. syylliset ovat heidän mielestään saaneet kadotuksen aikaan pelkällä olemassaolollaan. Heidän olemassaolonsa on uhka maan turvallisuudelle, arvoille sekä taloudelle.

Tämä panettelu ei läpäise tarkempaa tutkiskelua. Maahanmuuttajat, toiseen uskontokuntaan kuuluvat tai vain vaikka naapurimaista Suomeen asettuneet eivät ole syyllisiä sotiin, lamaan, ilmastonmuutokseen saati korkeisiin perheväkivaltatilastolukuihin, siihen että masennus on täällä liki kansantauti tai maailmankuuluihin alkoholismi- ja itsemurhatilastoihin Suomessa. Me suomalaiset olemme ihan itse aiheuttaneet valtaosan omista ongelmistamme. Ihmisiä, jotka ovat ”toisia”, on helppo syyllistää. Osaisimmeko me, kantasuomalaiset, puolustautua panettelua ja vihaa vastaan? Harva heitä syyllistävä tuntee näitä ”toisia” henkilökohtaisesti. Jos näiden ”toisten” kanssa ajautuu juttusille, voi nopeasti huomata, että eroja ihmisten inhimillisyyden ja ihmisyyden välillä ei juuri ole.

Ihminen on monimutkainen olento eikä luontaisesti vihaa toista ihmistä. Tuntemattoman henkilön vihaaminen on tulos poliittisesta manipuloinnista.

Eeva Marjukka Heikkilä
Ihmisoikeusasianajaja