Heikki Kontturi on ensimmäisen kauden valtuutettu ja sivistys- ja kulttuurilautakunnan jäsen. Hän on töissä yliopistolla opettajien koulutuksessa ja on Koskelan koulussa opettajana.

Kuntapäättäjänä hän kertoo oppineensa paljon, vaikka asiat ovatkin hänelle hyvin tuttuja työuralta. ”Pikkuhiljaa on tullut tutuksi ihmisten kanssa ja pystyy paremmin olemaan vaikuttamistyössäkin mukana”, Kontturi miettii.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnalle kuuluu hyvin monenlaisia tehtäviä. Lautakunta päättää perusopetukseen, varhaiskasvatukseen, nuorisotoimeen, osallisuuteen, liikuntaan ja kulttuuriin liittyvistä asioista. Sivistys- ja kulttuurilautakunnan jäsenissä ovat Kontturin mukaan asiantuntijoita kaikilta lautakunnan päätöksentekoon liittyviltä aloilta.

Asiat olivat työn kautta Kontturille tuttuja. Silti politiikassa hänellekin avautui, kuinka monimutkaisia prosesseja kouluarkeen kolahtavien päätösten takana on.

”Resurssien niukkuuden taustalla voi olla monenlaiset verokertymään tai investointipäätöksiin liittyvät asiat. Rahaahan aina toivoisi itselle tärkeisiin asioihin”, Kontturi pohdiskelee päätöksenteon kiemuroita.

Paljon hyvää on tällä kaudella saatu aikaan Oulussa. Erityisesti Kontturin mieltä lämmittää varhaiskasvatuspalvelujen parantuminen ja maksuttomuus.

”Ne on ollut vaikeita puristuksia poliittisessa kentässä, mutta ne on saatu vietyä läpi.”

Ouluun on tehty myös hyvä sivistysohjelma, mutta sitä saisi vielä jatkossa kehittää. Esimerkiksi tuen strategiaa pitäisi selventää.

”On vielä paljon tukea tarvitsevia, jotka jää vaille apua. Siihen liittyy hyvinvointipalvelujen ja sivistyspalvelujen yhteistyö, joka on alkanut tällä kaudella, mutta sitä pitää jatkaa”, Kontturi sanoo.

Kontturi on oppinut politiikassa uusia asioita ja saanut perspektiiviä omaan ajatteluun. ”Kuntapolitiikassa pääsee vaikuttamaan itselle tärkeisiin asioihin ja saa tuoda niihin omaa asiantuntemusta ja omia näkemyksiä.”

Vihreitä Kontturi kehuu vaikuttavaksi porukaksi. ”Olemme saavuttaneet Oulun kaupungissa semmoisen aseman, että meitä kuunnellaan. Me ollaan rehellisiä ja avoimia omassa politiikassamme.”

Juttusarja kertoo oululaisesta päätöksenteosta vihreästä näkökulmasta valtuustokaudella 2017-2021.