Eilen illalla Oulun kaupunginhallitus päätti myydä suuren osan Sanginjoen ulkoilumetsästä Koneen säätiölle. Koneen säätiö on sitoutunut luovuttamaan metsäalueen välittömästi kaupan jälkeen korvauksetta Suomen valtiolle suojeltavaksi ja toivoo, että uudesta suuremmasta Sanginjoen suojelualueesta tehtäisiin ennen pitkää kansallispuisto.

Sanginjoella sijaitseva Isokankaan suojelualue oli jo ennen tätä sopimusta Suomen suurin kunnallinen suojelualue. Nyt syntyvä yhteensä 2600 hehtaarin laajuinen suojelualue tulee vielä jonain päivänä olemaan huikea lisäys uhanalaisten vanhojen metsien joukossa. Suuret yhtenäiset luonnontilaiset metsät ovat erittäin tärkeitä luonnon monimuotoisuuden vaalimisen kannalta. Lisäksi se mahdollistaa entistä monipuolisempien retkeilyreittien suunnittelemisen lähelle Oulua. Sanginjoen käyttö- ja hoitosuunnitelman tekeminen on tällä hetkellä käynnissä, joten nyt on oikea aika vaikuttaa siihen, millaiseksi uusi suojelualue muodostuu.

Olen jo vuosia haaveillut siitä, että Oulusta pääsisi viikonloppuvaellukselle myös ilman omaa autoa. Tähän mennessä lähimmät hyvät mahdollisuudet ovat olleet Syötteen kansallispuisto ja Rokua, mutta tulevalle Sanginjoen suojelualueelle polkee vaikka pyörällä. Näen Sanginjoen suojelualueessa samanlaista potentiaalia kuin Espoon Nuuksiossa. Mielenkiintoisten retkeilyreittien kehittämisen lisäksi meidän pitää vain parantaa Sanginjoen saavutettavuutta tekemällä perille asti kunnolliset pyörä- ja autotiet ja varmistaa että retkeilyreittien lähelle pääsee vaivatta myös julkisilla.

Hyviä uutisia Oulujoen vaelluskaloille

Eilisessä kokouksessa tehtiin toinenkin mainio päätös. Kaupunki ja Oulun Energia aloittavat yhteisen selvityksen Merikosken kuivan uoman ympärivuotisesta vesittämisestä. Ympärivuotinen virtaus parantaisi jo huomattavasti vaelluskalojen kutumahdollisuuksia. Ennen patoamista Oulujoki oli yksi Euroopan kuuluisimpia lohijokia ja lohi koristaa jopa kaupungin vaakunaa, mutta nyt merilohi on vaarassa muuttua uhanalaiseksi ja meritaimen on jo erittäin uhanalainen kala.

Fortum sitoutui jo 80 vuotta sitten rakentamaan kunnollisen kalatien Oulujokeen, että vaelluskalat pääsisivät kutemaan voimalaitoksesta huolimatta. Kalatietä odotellaan yhä ja kalakanta on ehtinyt tässä ajassa kärsiä jo huomattavia vahinkoja. Nyt aloitetaan vasta selvitys tilanteen parantamiseksi, mutta tämä on hyvä avaus kohti vaelluskalojen parempia elinolosuhteita. Vesiuoman lisäksi meidän pitää todennäköisesti ennallistaa myös kutemiseen sopivia paikkoja Oulujokeen. Vaelluskalojen elinvoimaisuus on minulle kalastajana hyvin tärkeä osa luonnon monimuotoisuutta ja haluan tehdä kaikkeni, että Oulujoen kalakanta voisi palautua mahdollisimman elinvoimaiseksi vielä meidän elinaikanamme.

Näihinkin asioihin voit vaikuttaa parhaiten äänestämällä kuntavaaleissa tai asettumalla itse ehdolle. Äänestä siis kaupunginvaltuustoon ehdokas, joka on sitoutunut vaalimaan elämän kukoistusta maapallolla.

Antti Koivusaari, Vihreiden kuntavaaliehdokas Oulussa