Kävin OLSY:n (Oulun Luonnonsuojeluyhdistyksen) Retkikerhon järjestämällä lähderetkellä sunnuntaina 27.5. Viinivaaran lähdepaikoilla.
Missään en ole nähnyt yhtä kauniita lähteitä. Niiden puhdas vesi ja sammaleet sekä rehevä ympäristö olivat itselleni järisyttävä kokemus. Sain käydä maailman kauneimmilla paikoilla, jotka alkoivat tuntua pyhiltä paikoilta.  Lähdepuroista löysin Vellamon ja Veettären hiukset. Lähteissä asui ihmeellisen värisiä sammalpilviä. Mahtavat jättiläisraidat kasvoivat Hämyhetteen laajalla lähdealueella. Kaarlenvaltikka kasvoi lähteellä. Muutoinkin niiden aluskasvillisuus oli suloisen vihreää näin alkukesästä.
Kuka pystyisi arvioimaan tuollaisen lähteen hinnan?
Jo koejuoksutus oli tyhjentänyt joitakin  lähteitä. Oulun Veden suunnittelema Viinivaaran vedenotto tulee toteutuessaan olemaan mielestäni ympäristörikos. Lähteet tulevat tuhoutumaan ja ehtymään, eivätkä koskaan palaudu ennalleen. Lähteiden vaikutus Kiimingin Natura-joen vedenlaatuun on kohtalokas, hyvässä ja pahassa. Vedenotto lähteistä ei tule riittämään Oululle kuitenkaan – mutta lähteet ja Kiiminkijoki raiskataan. Uusimpien tutkimusten mukaan uuden Oulun pohjavesivarat ovat  suuremmat ja lähempänä.
Kannattaa käydä tutustumassa lähteisiin. Sinne tullaan kesän aikana järjestämään useitakin retkiä, joista tiedotetaan sitten erikseen.
P.S. OLSY:n retkikerhossa on 500 jäsentä. Se on täysin epävirallinen ja jäsenmaksuton yhteisö, joka touhuaa kaikenlaista mukavaa. Toiminnasta saa lisää tietoa osoitteessa www.olsy.fi/retkikerho.

Terttu Kuusela
Haukiputaan Vihreät ry