Julkaistu Kalevassa 12.2.2013

Kirjasto on lähiperuspalvelu

Virkamiestyönä laadittu Oulun palvelumalli 2020 julkistettiin 1.2. Luettuani sen en ihmettele yhtään, että sitä ei saatu aikaan viime vuoden puolella. Saatiinhan vedettyä läpi kunnallisvaalit vaalihötön merkeissä: kuntalaislähtöisuus/asiakaslähtöisyys, peruspalvelut ja lähipalvelut… jne. Nyt vaalihöttöilijöistä otetaan todellista mittaa: mitä tulikaan luvattua vai luvattiinko todellisuudessa mitään?

Tässä vaiheessa käsittämättömät ehdotukset Oulun kirjastoverkon romuttamisesta ovat herättäneet eniten keskustelua kuntalaisten parissa. Suomen perustuslaki määrittelee sivistykselliset perusoikeudet kaikille kansalaisille. Laadukas kirjastoverkko varmistaa tämän oikeuden. Hyvin toimivat yleiset kirjastot maksuttomina peruspalveluina ovat kuntalaisen tietohuollon kannalta ratkaisevassa asemassa – myös ns. verkostoyhteiskunnassa. Käsittääkseni tietohuollon tärkein tavoite on kirjasto- ja tiedonhakupalveluiden laadun ja käytettävyyden parantaminen.

Oulun valtuusto määritti aikoinaan kirjastopalvelut peruspalveluiksi – ainoana kulttuurisektorilta. Mielestäni kyse on lähiperuspalvelusta, johon ei ole mitään syytä koskea. Nuoremmat sukupolvet ovat sähköisten sovellusten valtakäyttäjiä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että huolimatta tietokoneista ja Wikipediasta, kirjat ovat edelleen ylivoimaisia; joku on ajatellut vetävän alun ja mieliin jäävän lopun ja välilläkin on mietittyä asiaa. ”Sähkösukupolville” tarvitaan tietysti uudentyyppisiä kirjastopalveluita, joita käsittääkseni kehitellään koko ajan.

Valittava ajan ilmiö on se, että julkisia palveluita ulkoistetaan, yksityistetään tai karsitaan kuntalaisten ”hyvinvoinnin” nimissä. Tämän hämärälogiikan mukaan lähikirjastoja olisi lopetettava, jotta muut kirjastot voitaisiin säilyttää – jossain kauempana. Suomalaiset arvostavat kirjastoja, mutta Oulun palvelumallin laatijat pitävät niitä leikattavina kuluerinä. Nyt sitten nähdään, vastaavatko poliitikkojen sanat ja teot toisiaan, koska poliitikothan lopulta asian päättävät . On syytä muistaa, että kirjastot ovat edullisia ylläpidettäviä muihin peruspalveluihin verrattuna. Kaiken lisäksi kirjastojen työntekijät saavat ammattitaitoonsa nähden hävettävän pientä palkkaa.

Laadukas ja viihtyisä lähikirjasto on tärkeä peruspalvelu Oulun kaltaisessa yhdyskunnassa, joka brändimainonnassaan kerskuu olevansa vetovoimainen asuinympäristö. Kirjaston kehittäminen on tärkeä arvovalinta ja peruspalvelu oululaisille. Vihreä valtuustoryhmä ei hyväksy ehdotettua Oulun kirjastoverkon romuttamista. Sen sijaan hyväksymme kirjastojen kaikkinaisen kehittämisen.

Vihreän valtuustoryhmän puolesta

Veikko Ervasti