kemppainen_marjo_72ppiIlmastopolitiikkaa ei ole enää varaa väheksyä

julkaistu Kalevassa 4.12.2015

Dipl.ins. Juha Lappalainen kirjoitti keskiviikkona 2.12 Kalevan mielipidepalstalla hiilidioksidin olevan ”ilmastopolitiikan ainoa ajuri”. Hän tekee väitteellään aikamoisen yleistyksen: Kasvihuonekaasuja kun on muitakin ja ne ovat huomattavasti tehokkaampia kuin CO2.

Lappalainen kertoo muinaisten ilmastonmuutosten tutkimustavoista, joiden tulokset osoittavat maapallon historian olleen, pelkistetysti sanottuna, sarja toisiaan seuraavia ilmastonmuutoksia. On kuitenkin tärkeätä huomata, että tilanne on nyt aivan toinen, sillä parhaillaan tapahtuva maapallon lämpeneminen on ihmisen aiheuttaman kasvihuoneilmiön tulos. Monien tutkijoiden mielestä voidaankin lähiaikoina puhua jo ilmastopakolaisuudesta, jonka arvellaan tulevaisuudessa kiihtyvän, ellei ilmastonmuutosta saada ajoissa kuriin. Ja erilaiset lisääntyneet ympäristöonnettomuudet tuottavat niin aineellisia tuhoja yhteiskunnille kuin inhimillisiä kärsimyksiä ihmisille.

Hieman ajattelemattomalta lausahdukselta tuntuu se, että juuri Pariisin ilmastokokouksen kuluessa, aikalainen Juha Lappalainen pyrkii kirjoituksellaan osoittamaan ilmastonmuutoksen seurausten korostamisen olevan vain ”ilmastofanaatikkojen luomia uhkakuvia”. Kuitenkin Pariisissa kokoontuvat lähes 200 valtion päämiestä lienevät asiasta toista mieltä eli ovat aidosti ja syystäkin maapallon tilasta huolissaan. Huomionarvoista on myös se, että lähes 100% maailman ilmastotieteilijöistä pitää ilmaston lämpenemistä täytenä faktana ja totena.

Ja kun rämpii eteenpäin Oulun joulukuisessa vesisateessa, ei tarvitse olla rikkiviisas tai kovin korkeasti oppinut huomatakseen ilmastonmuutoksen merkit päivittäin entisen neljän vuodenajan Suomessa. Kyllä kansakin jo tietää. Ja huomaa.

Ja vielä: Ympäristöpuoluelainen ei sulje silmiään olemassa olevilta ympäristöongelmilta ja luonnon monimuotoisuuden hupenemiselta. Eivätkä ympäristöpuolue ja sen jäsenet usko Juha Lappalaisen tavoin ”ihmisen voimattomuuteen”, vaan siihen, että vaikkapa sitten uhkakuvia korostamalla, meillä vieläkin on mahdollisuus pelastaa maapallo tuleville sukupolville.Toivottavaa tietysti olisi, että tämän globaalin tavoitteen taakse myös tekniikan ammattilaiset valjastaisivat oman osaamisensa.

Marjo Kemppainen
Kirjoittaja toimii vihreiden lähidemokratiatoimikunnan jäsenenä ja hyvinvointilautakunnan varajäsenenä Oulussa.