ervasti_veikko_72ppiJulkaistu Kalevan Pohjoisen ääni -blogissa 19.9.2016

Tämän vuoden maapallon ylikulutuspäivä suhahti ohi 8.8. (Viime vuonna 19.8.!) Aikaansa seuraava media kertoi siitä. Pohjois-suomalaisista lehdistä en ole kovinkaan varma. Niitä kun kiinnostaa, miten tuettaisiin venäläistä ydinvoimaa kuin kertoa tosiasioita ylikulutuksesta. Olisiko kyseessä vinoutunut arvomaailma, kun lähes päivittäin tiirataan pörssikurssien käyttäytymistä ns. markkinavoimien mieliksi. Maailman ja Suomenkaan köyhät eivät voi syödä pörssikursseja, mutta niin köyhät kuin eliitti tarvitsevat päivittäin uusiutuvia luonnonvaroja kuten vettä ja ravintoa.

Maapallon ylikulutuspäivä eli ekovelkapäivä (Earth Overshoot Day) tarkoittaa sitä, että olemme kuluttaneet tämän vuoden uusiutuvien luonnonvarojen tuotannon. Loppuvuosi eletään velaksi nakertaen olemassa olevien uusiutuvien luonnonvarojen pääomia. Seuraavana vuonna syntyy sitten vähemmän uusiutuvia luonnonvaroja, koska pääomaa on pienennetty.

Maapallon uusiutuvien luonnonvarojen kulutus ylitti 1970-luvun alkupuolella ensimmäisen kerran tuotannon. Siitä lähtien kehityssuunta on ollut laskeva. Nyt ollaan siis jo elokuun alkupuolella. Kasvava ihmiskunta on ylittänyt reilusti luonnon tuotantokyvyn. Arvioiden mukaan tarvitsisimme 1,5 maapalloa, jotta tarpeet voitaisiin tyydyttää.

Erot eri kansakuntien välillä ovat suuria. Suomalaisten elintasolla tarvittaisiin 3 maapalloa, jenkkien 4 ja Lähi-idän rikkaiden öljyntuottajavaltioiden elintasolla tarvittaisiin jopa yli 6 maapalloa. Nykyään 80 prosenttia maapallon ihmisistä elää maissa, jotka kuluttavat luonnonvaroja enemmän kuin tuottavat. Japanilaisten kulutus vastaa yli 7-kertaisesti Japanin luonnonvarojen tuotantoa.

Suomalaisten osalta tilanne on sikäli hyvä, että asukasta kohti arvioituna maamme tuottaa luonnonvaroja enemmän kuin kulutamme. Siitä huolimatta meillä ei ole oikeutta syyttää asukasluvultaan suuria valtioita. Elintasomme perustuu pitkälti kuitenkin ulkomailta tuotuihin tuotteisiin. Emme voisi elää nykyiseen ”kerskatyyliin” vain Suomen luonnon tuotolla. Olemme ulkoistaneet luonnonvarojen kulutuksemme.

Tilanne ei tule lähivuosikymmeninä helpottumaan. Pelkästään jo sen takia, että väestön kasvu vain jatkuu. YK:n ennusteiden mukaan maapallolla tulee olemaan 9-13 miljardia ihmistä vuonna 2100, vaikka väestön kasvu onkin hidastunut aiempiin ennusteisiin verrattuna.

Kestävä kehitys tarkoittaa sitä, että nykysukupolven kohtuulliset tarpeet tyydytetään viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta omien tarpeiden tyydyttämiseen. Siis uusiutuvia luonnonvaroja käytetään vain niiden uusiutumiskyvyn rajoissa. Siitähän on kyse maapallon ylikulutuspäivän määrittelyssä, jota tekee ajatushautomo Global Footprint Network, johon kuuluu 23 valtiota ja eri kansalaisjärjestöjä. Kestävän kehityksen määritelmästä lähtien: me varastamme tulevilta sukupolvilta.

On valitettavaa, että suuri osa mediaa elää omassa mainostodellisuudessaan. Entä esimerkiksi valtakunnan tason poliitikkomme? Tilanne on masentava. Milloin olette kuulleet merkittävien poliitikkojemme mainitsevan ylikulutuspäivää tai muita todellisia ympäristöongelmia. He elävät omassa lapsellisessa lumetodellisuudessaan.
Meidän jälkeemme vedenpaisumus?

Veikko Ervasti (vihr)