Esa Aalto on kellolainen ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu. Biologitaustainen Aalto on ollut valtuustokauden 2017-2021 Oulun yhdyskuntalautakunnan jäsen.

”Enin aika menee yhdyskuntalautakunnan asioiden hoitamiseen. Kaupunginvaltuustossa suurimmaksi osaksi koputellaan rutiinpäätöksiä läpi”, Aalto arvioi ajankäyttöään luottamustehtävissä.

Yhdyskuntalautakunnan asioihin kuukuvat asemakaavoitus ja tonttien luovutukset ja liikenneverkon kehittämistä. ”Esimerkiksi kaupunkipyöristä keskusteltiin taas pitkästi”, Aalto kertoo edellisen kokouksen aiheesta.

Aalto on huomannut, että asiat ovat yleensä niin hyvin valmisteltuja, ettei lautakunnalla ole niihin parempaa asiantuntemusta kuin virkamiehillä. Aina eivät kuitenkaan poliitikkojen ja virkamiesten ajatukset mene yksiin. Silloin asioista keskustellaan etukäteen asioista perusteellisesti.

”Useimmiten löydämme ratkaisun, joka käy kaikille”, Aalto kertoo lautakunnan työskentelystä.

”Tosi paljon pitää valmistautua, jos haluaa asioita eteenpäin”, Aalto sanoo. Vihreiden näkökulmasta hyviä asioita, joita on saatu nytkäytettyä eteenpäin tällä kaudella ovat mm. Sanginjoen ulkometsän suojelu, yleisissä maankäyttösuunnitelmissa otetaan uhanalaiset lajit paremmin huomioon ja pyöräbaanaverkosto on lähtenyt liikkeelle. Myös Merikosken ennallistamista on saatu alulle.

”Kohta 80 vuotta kaupungin sydän on ollut padottuna, sitä tässä pyritään palauttamaan pikku hiljaa.”

Yksi esimerkki yhdyskuntalautakunnan käsittelemästä asiasta, jolla on iso vaikutus, on pysäköintinormin alentaminen. Lopulta kaupunginhallitus pienensi normia, eli parkkipaikkoja pitää rakentaa aiempaa vähemmän keskustan asuintaloihin. Rakentaminen ei ole niin kallista ja keskusta-asuminen muuttuu edullisemmaksi. Sen jälkeen keskustassa onkin lähtenyt useita rakennushankkeita liikkeelle.

”Näin saadaan enemmän asukkaita ja elävyyttä keskustaan ja vähemmän autoja”, Aalto kertoo.

Tulevaisuudessakin riittää tehtävää. Autoiluun satsataan paljon enemmän kuin muihin liikennemuotoihin ja metsänhoitoperiaatteissa luonnonsuojelu pitäisi saada korkeammalle tasolle ja asemakaavoituksen resursseja kin pitäisi parantaa, että kaupungin kehittyminen menisi eteenpäin.

Lisäksi monta paikallista parannuskohdettakin on, kuten Kiviniemen satama, joka kaipaa kunnostusta. ”Se on kuitenkin kalastama, josta tulee tonneittain syötävää kalaa, kestävää lähiruokaa ja monenlaista muutakin toimintaa satamassa on”, Aalto sanoo.

Juttusarja kertoo oululaisesta päätöksenteosta vihreästä näkökulmasta valtuustokaudella 2017-2021.