Julkaistu alunperin Kalevassa 12.4.2021

 

Monet vanhemmat oululaiset muistavat, miten näppärästi lättähatuilla aikoinaan liikuttiin Oulussa ja sen ympäryskunnissa. Tänä keväänä lähijunaliikenteen palauttaminen Oulun seudulle on noussut yhdeksi kuntavaalien mielenkiintoisimmista puheenaiheista.

Toimiva lähijunaverkosto jätettiin tyhjän pantiksi 80-luvulla, kun yksityisautoilun ajateltiin olevan tulevaisuuden liikennettä. Suurin osa vanhoista asemista ja seisakkeista on vielä paikallaan ja lähijunaverkko on suurilta osin valmis käytettäväksi. Myös Oulun naapurikunnat ovat ilmaisseet innostuksensa aloittaa lähijunaliikenne uudelleen.

Lähijuna tekisi autottomasta elämästä helpompaa ja helpottaisi matkailua lähialueilla. Miten mahtava olisikin lähteä Etelä-Suomeen suoraan Tuiran, Haukiputaan tai Limingantullin asemalta sen sijaan, että pitäisi ensin kantaa matkatavarat keskustaan? Lähijunalla pääsisi kätevästi myös Liminkaan bongaamaan kevään muuttolintuja tai Iijoelle kalaan. Myös eri kuntien kulttuuritarjonta tulisi lähemmäs ja vilkastuisi, kun tapahtumiin pääsisi helpommin. Lähijuna toisi rutkasti lisää vapautta ja mahdollisuuksia myös niille, joilla ei ole omaa autoa. Lähijunan ansiosta esimerkiksi ympäryskunnista Oulun lukioihin ja ammattikouluihin saapuvat voisivat helpommin asua vanhempiensa luona vielä toisen asteen ajan, ja työmatkaliikenne olisi sujuvampaa ja helpompaa kuin autolla aamuruuhkassa.

Lähijunaliikenteen käynnistäminen on tällä hetkellä täysin mahdollista jo ainakin Iin ja Limingan välille. Nykyisellä raidekapasiteetillä lähijuna voisi liikennöidä Iistä Liminkaan tunnin välein. Kaksoisraiteen rakentaminen lisäisi junaliikenteen sujuvuutta ja mahdollistaisi tiheämmät vuorot. Kaksoisraide Oulusta Helsinkiin olisi oikeastaan koko Suomen liikenteen sujuvuuden ja nopeuden kannalta erinomainen kehityshanke.

Lähijunaliikenne voitaisiin Vihreiden alkuvuodesta tekemän selvityksen mukaan aloittaa 2020-luvun puolenvälin tienoilla ja saada valmiiksi toimivaksi kokonaisuudeksi vuoteen 2030 mennessä. Täällä lähijuna voisi liikennöidä Raahesta Tornioon asti. Reitin varrella asuu lähes 200 000 ihmistä ja asemien läheisyydessä on hieman yli 100 000 työpaikkaa. Selvityksen mukaan noin 50 000 henkilöä voisi liikkua sujuvasti töihin lähijunalla 2,5 kilometrin säteellä asemista.

Lähijunahankkeen rahoittaminen ei ole vain kuntien harteilla, vaan siihen voidaan käyttää myös EU:n elvytysrahaa tai valtion infrastruktuurin kehittämiseen varattua rahaa. Hyödyt Oululle sen sijaan olisivat mittavat. Lähijuna helpottaa huomattavasti liikkumista ja tekee autottoman arjen mahdolliseksi monille oululaisille. Se tuo ympäryskuntia lähemmäs ja sujuvoittaa työmatkoja Ouluun. Samalla se tasa-arvoistaa liikkumista ja lisää esimerkiksi nuorten mahdollisuuksia liikkua laajemmin Pohjois-Pohjanmaalla. Lähijuna on myös tehokas keino vähentää liikenteen päästöjä ja helpottaa keskustan ruuhkia. Kokonaisuudessaan lähijuna tekisi elämästä helppoa, ympäristöystävällistä ja mukavaa.

 

 

 

 

 

 

 

Antti Koivusaari,
Vihreiden kuntavaaliehdokas Oulussa