Puolueiden välisissä luottamuspaikkaneuvotteluissa on päätetty puolueiden puheenjohtajuuksista ja varapuheenjohtajajuuksista Oulussa.

Neuvotteluiden tuloksena vihreät saavat hyvinvointilautakunnan puheenjohtajuuden, Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallituksen puheenjohtajauuden ja Musiikkijuhlasäätiön puheenjohtajuuden. Varapuheenjohtajuuksista vihreille on tulossa kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtajan tehtävä, koulutuskuntayhtymä OSAOn hallituksen varapuheenjohtajuus, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunnan varapuheenjohtajuus ja hyvinvointilautakunnan yksilöasiainjaoston varapuheenjohtajuus.

”Voimme olla neuvottelujen lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Puheenjohtaja- ja varapuheenjohtajapaikoissamme näkyy painotus erityisesti hyvinvointiin ja kulttuuriin. Kulttuuri on teemana erittäin tärkeä juuri nyt, sillä tällä valtuustokaudella luodaan ja varmistetaan menestymisen edellytykset Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoteen 2026! Puheenjohtajuuksien lisäksi vihreille on avautumassa lukuisia muita luottamustehtäviä kaupunginorganisaatiossa, missä pääsemme vaikuttamaan vihreille tärkeisiin teemoihin kuten puolustamaan ympäristöä, ilmastoa ja koulutusta sekä edistämään Oulun elinvoimaisuutta,” vihreiden pääneuvottelijat Henna Määttä ja Aino-Kaisa Manninen iloitsevat.

Kokonaisuudessan puheenjohtajuudet ja varapuheenjohtajuudet tullaan esittämään 16.8 kokoontuvalle kaupunginvaltuuston kokoukselle seuraavasti:
– Valtuuston puheenjohtajuus kokoomukselle, 1. varapuheenjohtajuus keskustalle ja 2. varapuheenjohtajuus perussuomalaisille.
– Kaupunginhallituksen puheenjohtajuus keskustalle, 1. varapuheenjohtajuus vihreille ja 2. varapuheenjohtajuus SDP:lle.
– Hyvinvointilautakunnan puheenjohtajuus vihreille ja varapuheenjohtajuus keskustalle.
– Sivistys- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtajuus vasemmistoliitolle ja varapuheenjohtajuus keskustalle.
– Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtajuus perussuomalaisille ja varapuheenjohtajuus kokoomukselle.

Neuvottelijat kokoontuvat seuraavan kerran elokuun alkupuolella, jolloin puolueet tekevät alustavat esitykset toimielimiin nimitettävistä henkilöistä.

Lisätiedot:
Aino-Kaisa Manninen, Oulun Vihreän Kunnallisjärjestön puheenjohtaja, p. 040 5689426