On hyvä, että keskustelu keskustan vetovoimaisuudesta on pinnalla. Ihmettelemme kuitenkin, miksi keskustelu pyörii niin paljon autopaikkojen ympärillä, ihan kuin eläisimme vuosikymmenien takaisessa maailmassa.
Kaupunkikehittämiseen Oulussa tarvitaan rohkeutta ja visioita sekä katsetta tulevaisuuteen. Pelkän autopysäköinnin sijaan tulisi miettiä, miten keskustaan saadaan enemmän asukkaita, työpaikkoja ja ihmisiä viettämään vapaa-aikaansa.
Tapahtumat vetävät ihmisiä puoleensa. Tästä oiva esimerkki on marraskuinen Lumo -valofestivaali, jonka aikana koko kaupungin kadut ja kahvilat täyttyvät ihmisistä. Vastaavan luokan tapahtumia tarvitaan keskustaan vähintään kerran kuukaudessa, pienempiä joka viikonloppu. Tässä Oulun kaupunki voisi olla aktiivisempi.
Oulussa tarvitaan panostuksia viihtyisään kävelykeskustaan ja esteettömiin reitteihin. Panostukset käveltävään keskustan lisäävät tutkitusti liikkeiden asiakasvirtoja ja myyntiä.
Katujen käyttö on priorisointia. Samaan tilaan, johon mahtuu kymmenen autoa, mahtuu moninkertaisesti ihmisiä, jotka ovat saapuneet keskustaan kävellen, pyörällä tai bussilla. Vain kestäviä kulkumuotoja edistämällä voimme saada reilusti suurempia ihmisvirtoja ja isompaa elinvoimaa keskustaan.
Tämä tarkoittaa yhä enemmän kaistoja busseille, kävelykatualueen laajentamista ja lisää tilaa pyöräpysäköinnille. Kivisydämen laajentamisen sijaan investoinnit on suunnattava maan päälle, katutasoon.
Kävelykeskustan parantaminen voidaan aloittaa jo samantien priorisoimalla kävelyä liikennevaloissa Rotuaarilta Aleksanterinkadun ja Saaristonkadun yli sekä pyöräpysäköinnin talvihuoltoa parantamalla. Ensi kesänä voitaisiin antaa yhä enemmän tilaa kesäterasseille ja tehdä väliaikaisia kävely- ja pyöräkatukokeiluja.
Tehdään rohkeasti kaupunkikeskustaa, jossa ihmiset viihtyvät ja kokevat elämyksiä.
Jenni Pitko
Kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja
Aino-Kaisa Manninen
Kaupunginvaltuutettu, yhdyskuntalautakunnan jäsen
Mielipidekirjoitus on julkaistu Kalevassa 10.1.2023