Oulun vesimiehet valmistautuvat Oulun ensimmäiseen Project Aware-tapahtumaan

Keskiviikkona 5.9. Torinrannassa seitsemän Oulun vesimiesten sukeltajaa koesukelsi ensi viikolla pidettävää ranta- ja sukellussiivoustapahtumaa varten. Koesukellus suoritettiin laitesukelluksen jatkokurssin opetuksen yhteydessä, koska merellä sukellusolosuhteet olivat liian tuuliset. OVM:n Markus Riihimäen mukaan, hänen koesukelluksen havaintona oli 50 metrin matkalla pulloja mattonaan, muutama autonrengas, 3 pyörää jne. Maailman saastuneimpiin meriin kuuluvan Itämeren parhaiten säilynyt meriluonto on silti Perämerellä.

Project Aware ranta- ja sukellussiivoustapahtuma on osa Oulun Itämeripäivää, joka järjestetään lauantaina 15.9 Torinrannan kahvila Makasiinissa klo 12 alkaen. Siivous on Seamare ry:n ja Oulun vesimiesten yhteistyössä järjestämä. Project Aware-toimintaa on yli 180:ssa maassa ja yksi sen tavoitteista on suojella maailman meriä saastumasta.

Project Awaren Ouluun rantauttanut Seamare ry on järjestänyt Awarea kaksi kertaa myös Turussa. Turun kaupunki on ollut tukemassa tapahtumaa ja osanottajia on ollut suhteellisen paljon.

Oulun Itämeripäivän rantasiivous-osio alkaa n. klo 15. Tapahtumaan voi
ilmoittautua etukäteen facebookissa

(http://www.facebook.com/events/352952711455517/). Tällä hetkellä ilmoittautuneita on useita kymmeniä. Tapahtumassa on mukana mm. Luontoliiton Itämerilähettiläitä, ympäristöministeri Ville Niinistö ja Vihreiden kunnasvaaliehdokkaita.

Lisätietoja tapahtumasta:
Janne Rekilä