Julkaistu Kalevan Lukijalta -palstalla 3.5.2013

Vihreys kantaa ilmiöitä pidemmälle

Jussi Lähde vertasi nuivaan sävyyn Kalevan Sunnuntai-liitteessä (28.4.) vihreiden ja Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjaa ilmapalloon. Vaikka kriittiseen tarkasteluun onkin paikoin syytä, haluan oikaista pari virheellistä näkemystä kirjoituksesta.

Haavisto-kampanja yhdisti suuren määrän taustoiltaan hyvin erilaisia ihmisiä, mutta ei aiheuttanut varsinaista jäsenryntäystä puolueeseen. Poikkeuksellisen paljon jäseniä liittyi puolueeseen sen sijaan vuoden 2011 eduskuntavaalien jälkeen. Tämä oli viesti siitä, että eduskuntavaalien tulos antoi ihmisille selvästi aiheen huolestua luonnon ja tulevien sukupolvien tulevaisuudesta. Vihreiden jäsenmäärä on tälläkin hetkellä kasvussa, eikä ole viitteitä siitä, että viime vuonna Haavisto-kampanjan myötä jäseneksi liittyneet olisivat nyt jääneet tai jäämässä pois. Lähde väittää, että vihreät ei olisi onnistunut uudistamaan poliittista toimintaa. Tästä olen eri mieltä.

Vihreät on ollut aktiivisesti  tekemässä uusia avauksia ja edistämässä politiikan muuttamista avoimempaan suuntaan, niin puolueen sisällä kuin yleisemminkin valtakunta- ja kuntatasolla. Esimerkiksi tästä sopinee eduskunnan valiokuntatyön avaaminen yleisölle, jota vihreät on demokratiaohjelmassaan vaatinut. Suuret laivat kääntyvät hyvälle kurssille hitaasti ja niinpä muut puolueet ovat vasta nyt heräilemässä avoimuuden ajatukselle. Avoimesti asioista kertovan puolueen on osattava ottaa vastaan kritiikki ja kestettävä myös negatiivinen julkisuus – ja osattava ottaa siitä opiksi.

Otto Simola
Oulun vihreä kunnallisjärjestö – OVK ry