Valtuustoaloite 27.5.2013

Joustavuutta ja monipuolisuutta kerrostaloasumiseen

Yhdyskuntarakenteen tiivistämistavoitteeseen päästäksemme on kasvavaa kaupunkia rakennettava nykyistä tiiviimmin. Se tarkoittaa tuotannon lisäämistä kerrostalopuolelle. Kuitenkaan tämä perinteinen kerrostalo ei kaikille tiiviiseen ympäristöön haluaville ole semmoisenaan varteenotettava asumisvaihtoehto.

Siksi ajattelutapaa kerrostalosta on muutettava. Kaupungin on kyettävä tarjoamaan monipuolisempaa ja joustavampaa asumista tiiviissä ympäristössä. Vaihtoehdoksi tyypilliselle kerrostaloasunnolle on tarjottava asukkaan tarpeisiin vastaavia ja elämäntilanteen mukaan joustavia asuntoja, jotka voivat kilpailla omakotitaloasumisen hyvien puolien kanssa.

Kasvavan yksinasuvien joukon lisäksi nykyään yhä useampi lapsiperhe arvostaa keskustan palveluiden läheisyyttä toivoen silti omaa rauhaa, eikä perinteinen kerrostaloympäristö ole tällöin välttämättä houkutteleva vaihtoehto. Tiiviin yhdyskuntarakenteen keskelle suunniteltaessa panostetaan autottomuuteen ja hyvinvarusteltuihin yhteisiin tiloihin sekä asuntojen muunneltavuuteen. Se tuo myös lisää käyttäjiä joukkoliikenteelle sekä keskustan palveluille.

Toinen hyvä tapa toteuttaa uutta ajattelutapaa tarpeisiin muuntuvasta asumisesta voisi olla kaavoittaa kerrostaloihin valmiiksi määrätyn asuntojakauman sijasta raakatilaa. Raakatilassa ei rakennuttaja määrittele etukäteen kuinka monta huonetta ja minkä kokoinen keittiö asunnossa on, vaan asukas päättää sen itse. Asuntoon on etukäteen asennettu vain putkiliittymät. Väliseinät, kiintokalusteet ja mahdollisesti asuinparven asukas rakentaa itse.

Raakatila-konseptistä löytyy lukuisia esimerkkejä Keski-Euroopasta, mutta myös Helsingin Arabianrannan uus-loft-asunnoista, joissa noin 80 neliön raakatila-asunnoille oli tarjontaan verrattuna todella paljon kysyntää.

Siksi ehdotammekin, että Oulun kaupunki ryhtyy kaavoittamaan Ouluun, tiiviin kaupunkirakenteen yhteyteen korttelia tai yhtä kerrostaloa, jossa hyödynnetään raakatila-konseptia. Tulevissa kohteissa osaan rakennuksista määrätään kaavassa rakennettavaksi laadukkaita yhteistiloja niin sisä- kuin ulkotiloihin, esimerkiksi 4% rakennuspikeudesta voisi olla yhteis- ja harrastustiloja.

Vihreän valtuustoryhmän puolesta

Jenni Pitko