Julkaistu Kalevassa 12.6.2013

KUKA VÄLITTÄÄ JOUKKOLIIKENTEESTÄ?

Kokoomuksen untuvikkovaltuutettu Tomi Kaismo on suuttunut, koska joukkoliikennejaosto päätti kehittää – eikä taannuttaa – joukkoliikennettä. Hän tiukkaa toistamiseen, mistä rahat.  Palautetaan mieleen ensin muutamia asioita, jotka Kaismo autuaasti unohtaa tai ei ole muistavinaan.

Kaismon puolue oli riemu rinnoin päättämässä autojen päiväkodista, Kallioparkista. 73,5 miljoonaa euroa ei varmastikaan riitä. Päätöksen yhteydessä myös kokoomus oli hurskaasti joukkoliikenteen kehittämisen kannalla. Nyt on toinen ääni kellossa. Missä ovat kuuntelevat korvat? Yhdessä asiassa olen Kaismon kanssa samaa mieltä: ”Tulevaisuudessa nykyisiä päättäjiä arvioidaan tekojen eikä lupausten mukaan.”

Kokoomus on ilmoittanut olevansa työväenpuolue. Oulun joukkoliikenteessä on kyse vanhuksista, eläkeläisistä, työttömistä, opiskelijoista ja naisista; hehän käyttävät joukkoliikennettä eniten. Aito työväenpuolue olisi kehittämässä joukkoliikennettä. Eli kyllä edellä mainituttujen pitää päästä kaupungin keskustaan.

Kokoomus on julistanut olevansa myös ympäristöpuolue. Kyllä ympäristöpuolueen edustajan pitäisi tajuta, että joukkoliikennne vaikuttaa ilman laatuun. Mutta Kaismo mittaakin pelkillä euroilla joukkoliikennettä. Hän ei näe metsää puilta.

Kaismo on kova kyselemään. Jospa hän kertoisi, miksi kokoomus ympäristöpuolueena käänsi takkinsa Hietasaareen kaavaillun kökön Kaleva –parkin suhteen. Sitä ovat minulta kyselleet monet Hietasaaren asukkaat (kokoomusta äänestävätkin!). Minä en ymmärrä, mutta kehotan kysyjiä kääntymään Kaismon puoleen. Niinhän se muuten oli, että päättäjiä arvioidaan tekojen eikä lupausten mukaan.

Joukkoliikennejaoston jäsenet ovat opettaneet Kaismolle, että joukkoliikenteellä on muitakin vaikutuksia kuin pelkät kuluvat eurot.  Kaismo voisi tutustua seuraavien kaupunkien joukkoliikenneratkaisuihin: Auckland (Uusi-Seelanti), Austin (Teksas), Brisbane (Australia), Calgary (Kanada), Hasselt (Belgia) Lontoo (Englanti), Pittsburg (USA), Seattle (USA), Wien (Itävalta) ja Zagreb (Kroatia).  Tiedä vaikka silmät avautuisivat.

Härskeintä puolta Kaismon teeseissä edustaa valtuustosopimuksen tulkinta. Ainakaan allekirjoittamastani sopimuksesta ei löydy Kaismon esittämää tekstiä. Kokoomus näyttää ottaneen ensisijaistulkitsijan roolin valtuustosopimuksen suhteen. Yrittihän kokoomuksen edustaja kaupunginhallituksessa aivan uskomattomassa yhteydessä tulkita sopimusta ”kokoomuslaisittain”.

Lupaan esittää valtuuston budjettikokouksessa syksyllä, mistä Kaismon haikailemat eurot joukkoliikenteeseen. Se edellyttää , että Kaismo kertoo, mistä rahat 12 vuoden aikana Kallioparkin valmistuttua Oulun Pysäköinnin tukemiseen, jotta se ei mene konkurssiin. Ja mistä rahat 27 vuoden aikana Kallioparkin lainojen maksamiseen. Lisäksi: millaisia todellisia tekoja (ei lupauksia!) kokoomus aikoo ottaa työväen- ja ympäristöpuoluerintamilla.

Nyt mitataan kokoomuksen tahtotilaa (ei tulkintoja!) yhteisen valtuustosopimuksen pitävyyteen. Kuka välittää joukkoliikenteestä? Vaikuttaa siltä, että ei ainakaan kokoomus!

Veikko Ervasti

Valtuutettu (vihr)