viholainen_kari_72ppi

Julkaistu Oulu-lehdessä 29.6.2013 ja Kalevassa 30.6.2013

KOVIA SÄÄSTÖJÄ TULOSSA
Tulevasta syksystä on tulossa äärimmäisen mielenkiintoinen poliittisella kentällä. Pennanen kaupunginjohtajana on sanonut useaan otteeseen uhasta palvelutasoon puuttumisesta. Pennanen on todennut yhteisöverokertymän laskun yhdeksi suurimmaksi tekijäksi Oulun huonontuneeseen taloustilanteeseen (Forum24 lehti, 6.6.2013). Vuonna 2003 yhteisöverokertymä oli noin 100 miljoonaa euroa ja nyt kertymä on tasolla 25-27 miljoonaa. Samaan aikaan käyttötalousmenot ovat kasvaneet jopa 7% vuodessa.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt palvelumalli 2020 ohjelman toukokuussa, mutta pikaisia säästöjä siitä ei ole tulossa. Käykö todella niin, että palvelutasoon on puututtava jo ensi vuonna, ilmeisesti valitettava tosiasia. Jo ensi vuoden talousarviota rakennettaessa on valtuustolla kovat ajat tulossa. Se tiedetään, että miljoonia euroja, useita miljoonia mennään jo nyt yli tämän vuoden talousarviossa. Ihmeen pitäisi tapahtua, että ylitykset kääntyisivät muuksi. Tänä vuonna pitäisi säästää, ensi vuonna enemmän. Mikä on yhtälö? Kovia säästölinjauksia tulossa?

Renesas Mobile ilmoitti 27.6.2013 lähes 570 työntekijän irtisanomisesta Oulussa. Tämä tulee väistämättä vaikuttamaan kaupungin taloustilanteeseen. Oulu on jo äkillisen rakennemuutoksen aluetta Nokian irtisanomisten seurauksena.

Eikös kaupunginhallitus päättänyt, että menojen kasvu saa olla ensi vuonna 1,5% vai oliko pienempikin? Elävässä elämässä se tarkoittaa todella rajua säästöä, palvelujen karsintaa kaikkialla missä vaan voi. Tarvitaan laajaa poliittista arvokeskustelua kuinka tuohon vain 1,5% tasoon voidaan päästä. Vai onko se itsemme säästämistä ”hengiltä” noin vertauskuvainnollisesti? Toistaiseksi keskustelu siitä on ollut vähäistä.

Realistisesti ajatellen tuo 1,5% kasvu menoissa on erittäin kunnianhimoinen tavoite. Nyt tarvitaan linjausta mistä pidetään kiinni ja mistä ollaan valmiita luopumaan. Lakisääteisiin menoihin ei juurikaan voi vaikuttaa. Onko edessämme suurempia luokkakokoja kouluissa, harkinnanvaraisten kunnallisten tukien loppumista, henkilöstökulujen rajua vähentämistä, potkuja/lomautuksia, rajua lisävelkaantumista? Kuinka tuetaan heitä, jotka jäävät ilman työtä?

Tulevaisuus näyttää vahvasti siltä, että tulossa on merkittävää priorisointia palvelutasoon. Tästä palvelutason priorisoinnista vastaavat poliittiset päättäjät ja se työ ei tule olemaan helppoa. Farkuissa oli kerran muodissa leveät lahkeet. Niitä tarvitsee nyt Oulu.

Kari Viholainen (vihr)
Oulu