ervasti_veikko_72ppiJulkaistu Oulu-lehdessä 31.7.2013

JUHAT POPULISMIN HETTEIKÖSSÄ

Lehtitietojen mukaan keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Juha Huikari ja kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Juha Hänninen ovat saaneet ns. ahaa-elämyksen – elämystaloudessa kun kerran elämme ainakin huvipuisto-Suutarin mukaan. Herrat ovat oikein valittaneet hallinto-oikeuteen saakka – perusteet ovat vähintäänkin hämärät. Ensinnäkin on syytä kysyä, ovatko herrat yksityisesti omalla asiallaan vai onko kyseessä molempien ryhmien ikioma herttainen yhteiskanta.

Toiminta vaikuttaa molempien puolueiden kunnallisvaaliohjelmien valossa käsittämättömältä. Keskustan ohjelmassa hurskaasti luvataan: ”Paikallista joukkoliikennettä kehitetään asukkaiden tarpeita vastaavaksi. Bussiliikenne toimii. Selvitetään raideliikenteen toteutusmahdollisuudet reitille lentoasema-keskusta-Linnanmaa”. Onko valituksen valossa niin, että keskustassa onkin tultu siihen johtopäätökseen, että ei ne oululaiset sen kummempaa joukkoliikennettä kaipaa. Toisaalta onhan se jonkinlaista kehitystä tason alentaminenkin.

Kokoomus puolestaan lupaa: ”Julkinen liikenne tulee saada edullisemmaksi ja muiden isojen kaupunkien tasolle. Pohjanmaan radan kakkosvaihe saatava valmiiksi kiireellisenä.” Meneekö Oulun joukkoliikenteellä kokoomuksen mielestä jo niin hyvin, että muiden isojen kaupunkien tasolle päästäksemme voimme jopa alentaa palvelutasoa? Mielestäni kyseiset puolueet käyttävä komeilta kalskahtavia sanoja ”joukkoliikenne” tai ”julkinen liikenne” niin, että kuntalaiset luulevat, että niitä halutaan tosissaan edistää. Vai onko kyseessä niin sanottu vaalihöttö eli luvataan ummet ja lammet, mutta mitään ei ole tarkoituskaan toteuttaa.

Tosiasia on, että Oulun joukkoliikenne on hävettävän surkealla tolalla. Pitäisi olla itsestään selvää jo keskustan ja kokoomuksen kunnallisvaaliohjelmien pohjalta se, että hyvin toimiva joukkoliikenne sen lisäksi, että se palvelee monipuolisesti kaupungin asukkaita, on myös keskeinen vetovoima- ja imagotekijä, ja tulee siten varmaan Oululle pitkällä aikavälillä taloudellisesti ja ympäristöllisesti kannattavaksi investoinniksi – päinvastoin kuin 73,5 miljoonan kallioparkki.

Loppuun sopii lainata kokoomusvaltuutetun valtioviisasta toteamusta: ”Päättäjiä arvioidaan tekojen eikä lupausten mukaan”. Todella sattuvasti sanottu! Missä luuraavat keskustan ja kokoomuksen todelliset joukkoliikenneteot? Ovatko Juhat pudonneet populismin hetteikköön omalla asiallaan vai onko kyse heidän puolueidensa kannoista? Jos heidän valtuustoryhmänsä ovat asialla, niin se ei kyllä lupaa hyvää yhteiselle valtuustosopimukselle. Jotta tilanne olisi mahdollisimman sekava, niin merkittävä keskustalainen valtuutettu ja kokoomusvaltuutettu lupasivat joukkoliikennepaneelissa, että joukkoliikennejaoksen enemmistön päätökseen tyydytään. Kyseessä olikin vain lupaus!

Veikko Ervasti

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja