Oulun satsattava kunnolla joukkoliikenteeseen
Matti Matinheikki, Oulun yhdyskuntajohtaja, kaipaili Kalevan alakertakirjoituksessaan (su 29.10) uusia visioita kaupunkikeskustaan. Kirjoitus oli pitkälti oikeansuuntainen – ehkä kuitenkin insinöörimäisesti liian rakentamissuuntautunut. Muutama kommentti sallittaneen.
Oulu mainitsee strategiassaan kaupunkikulttuurin, joka on muutakin kuin rakentamista. Rakentamiseenkin liittyen Matinheikki unohtaa autuaasti joukkoliikenteen.
Kaupunkikulttuuriin kuuluu lähes poikkeuksetta hyvin hoidettu joukkoliikenne. Jos kerran Oulu tarvitsee uusia visioita kaupunkikeskustaan liittyen, niin joukkoliikennejaoksen on syytä lähteä tutustumaan Keski-Eurooppaan mm. Salzburgiin ja Linziin, jotka molemmat ovat Oulun kokoisia kaupunkeja asukasluvultaan. Kävin itse jokin aika sitten molemmissa kaupungeissa (oma matka!). Erityisesti Linziä pidetään hyvänä esimerkkinä ihmisläheisestä joukkoliikennekaupungista: kattava raitiotieverkosto, johdinautoverkosto, bussit ja vuoriraitotie kuljettavat vuodessa 88 miljoonaa matkustajaa. Muitakin hyviä joukkoliikennekaupunkeja löytyy tukuttain Keski-Euroopasta.
Keskustan pitäisi olla omaleimainen – kansainväliset kauppaketjut eivät tuo omaleimaisuutta. Arkkitehtuurikilpailu voisi tuoda tätä omaleimaisuutta. Kun joukkoliikenne on järjestetty hyvin, niin silloin tapahtumat, taide ja kulttuuri vetävät ihmisiä keskustaan.
Matinheikkikin hehkuttaa aivan turhaan sitä, että Oulun päiväkotirakentaminen yksityisautoille (Kallioparkki) olisi ratkaissut investointisuman keskustaan. Aivan samalla tavalla sen olisi tehnyt huomattavasti halvemmat pysäköintiratkaisut. Vai ”kiristettiinkö” kaupunkia onkalon rakentamiseen? Nyt kuitenkin joudutaan syytämään veroeuroja yli 10 vuotta Oulun pysäköinnin tukemiseen , jotta se ei menisi konkurssiin. Lainatkin on maksettu vasta 20 vuoden kuluttua.
Visiona täytyy olla siten se, että nyt satsataan kunnolla joukkoliikenteen kehittämiseen Linzin ja muiden ihmisläheisten joukkoliikennekaupunkien malliin.
Veikko Ervasti
valtuutettu (vihr)