ervasti_veikko_72ppiJulkaistu Kalevan Pohjoisen ääni -blogissa 3.10.2013

IHMISLÄHEISTÄ JOUKKOLIIKENNETTÄ LINZISSÄ

Kalevan pääkirjoitus otti jokin aika sitten kantaa poliitikkojen ja virkamiesten ulkomaanmatkoihin. Tiivistettynä pääkirjoituksen kanta oli se, että huolimatta ankeista ajoista perusteltuja matkoja voidaan tehdä. Oulun joukkoliikenne taapertaa omassa surkeassa luokassaan verrattuna muihin suomalaisiin kaupunkeihin. Puhumattakaan eurooppalaisista todellisista joukkoliikennekaupungeista.

Itävallassa Tonavan varrella sijaitsevaa Linziä pidetään oivana esimerkkinä ihmisläheisestä joukkoliikenteestä. Linzin väkiluku on lähes tismalleen sama kuin Oulun. Olen aiemmin Hallessa kuullut esityksen Linzin joukkoliikenteestä, jossa keskeisenä periaatteena on viedä joukkoliikennelinjat lähelle ihmisiä, palveluita ja työpaikkoja.

Olin viikko sitten ihan omalla matkalla, jossa kävin myös Linzissä. Näin omin silmin, kuinka erinomaisesti joukkoliikenne on hoidettu. Kaupungissa on raitiotieverkosto, johdinautoverkosto, bussit ja hieno Pöslingbergin vuoriraitiotie. Vuodessa kuljetetaan yli 88 miljoonaa matkustajaa; joukkoliikennematkoja tehdään lähes kolme kertaa enemmän kuin samankokoisissa Turussa ja Tampereella. Samankokoista Oulua ei kehtaa verrata Linziin.

Oulun joukkoliikennettä luvattiin ”pyhästi” parantaa, kun tehtiin ns. keskustan pysäköintiratkaisu (Kallioparkki). Eli yksityisautot ja keskustan huoltoliikenne pantiin kymmenien metrien syvyyteen – ja kalliilla. Ilmeisesti huidellaan yli 100 miljoonan euron. Mutta ”saatiinhan keskustan kaupalliset investoinnit räjähtämään”. Aseman seudusta kuitenkin taisi tulla ”suutari”.

Ouluun pitää tehdä pitkäjännitteinen joukkoliikennesuunnitelma Linzin mallin mukaan. Hyviä esimerkkejä löytyy muualtakin Euroopasta mm. Bielefeld Saksassa. Rahoitusjärjestelyihin löytyy malleja useammastakin kaupungista. Ihmisläheisessä kaupungissa (Oulun strategia!) on ryhdyttävä tosissaan kehittämään monipuolisesti joukkoliikennettä eikä kuvitella yksityisautoilun ratkaisevan hamaan tulevaisuuteen keskustaan pääsyä.

Siis Kalevan pääkirjoitukseen viitaten joukkoliikennejaos opintomatkalle Linziin ja muihinkin eurooppalaisiin joukkoliikennekaupunkeihin. Jos olemme kiinnostuneita ihmisläheisestä ja tehokkaasta joukkoliikenteestä, niin mars Linziin.

Veikko Ervasti