ervasti_veikko_72ppi KYLLÄ KANSA TIETÄÄ – YDINVOIMASTAKIN
Kirjoitus on julkaistu Kalevan Pohjoisen ääni -blogissa 7.3.2014

Miten tässä nyt kävikään näin? Poliitikot ovat suu vaahdossa selitelleet kohta jo viikkokausia, että Fennovoiman hanke ei suinkaan ole uusi hanke. Vaikka lähes kaikki on muuttunut hankkeessa. Veikko Vennamo sanoi aikoinaan: ”Kyllä kansa tietää.” Näin todellakin on. Kaikki poliitikkojen soopa ei uppoa kansalaisiin. Ei kannata aliarvioida ihmisiä. Ovat selväjärkisempiä kuin lässyttävät poliitikot.

Tätä todistaa Talouselämä –lehden Taloustutkimuksella teettämä tänään julkistettu mielipidetiedustelu ydinvoimasta. Kyseessä on täydellinen knock out niin Fennovoimalle kuin lisäydinvoimalle. Merkittävää on se, että tutkimus tehtiin juuri ennen Ukrainan kriisin kärjistymistä.

Vuonna 2010 Energiateollisuus ilakoi, koska 34 % kannatti ydinvoimaa ja ”vain” 51% vastusti. Mitenkä nyt suu pannaan: peräti 64% vastusti ja ”vain” 28% kannatti ydinvoimaa. Muutos on todella merkittävä. Jos tutkimus olisi tehty Ukrainan kriisin kärjistymisen jälkeen, niin luvut olisivat varmasti olleet vielä raflaavammat.

Merkittävää on pääydinpuolueiden – kokoomuksen ja demarien – tilanne. Demarien kannattajista peräti 73 % oli vastustajia, ja kokoomuksessakin Kataisen ja Vapaavuoren ”iloksi” puolet. Vihreiden kannattajista 82 % vastusti. Valitettavasti uutisoinnissa ei ollut keskustan, ruotsalaisen kansanpuolueen, perussuomalaisten eikä vasemmistoliiton lukuja. Useimmissa puoluetoimistoissa joudutaan pähkäilemään uusia meriselityksiä. Meppi E-R. Korhola oli jo valitellut, että kansa ei ymmärrä kyseessä olevan 4-6 miljardin investointi Suomeen. Herää vain kysymys, että mihin ne investointirahat oikein menevät?

Huomenna on kansainvälinen naistenpäivä. Voi vain ihmetellä naisten järkevyyttä (tässäkin asiassa) miehiin verrattuna: naisista peräti 80 % suhtautuu kielteisesti ydinvoimaan ja vain 11 % kannattaa ydinvoimaa. Miehissä on 2 prosentin ero vastustajien hyväksi. Hyvää Naistenpäivää tytöt ja naiset!

Vennamon ”jälkeläiset”, perussuomalaiset, ovat osoittautuneet ydinintoilijoiksi. Työmies Putkonen vie Soinia ja kumppaneita kuin pässiä narussa. Kannattaa palauttaa mieleen otsakkeessakin oleva Vennamon lentävä lause.

Peiliin kannattaa katsoa valtalehdistössämme, myös Kalevassa. Aika innokkaasti on ajettu ydinvoiman asiaa, vaikka kaikki on mennyt vinksin ja vonksin Fennovoiman osalta. Lehdistön tärkein tehtävä, puolueeton ja tasapuolinen informaatio, ei ansaitse kovinkaan korkeata arvosanaa. Mitä tämän jälkeen: vähätelläänkö tutkimustulosta vai muutetaanko suhtautumista. Elämme siinäkin suhteessa mielenkiintoisia aikoja. Kertokaapa vaikka aluksi, että Olkiluoto 3 tulee olemaan maailman kallein rakennus hinta-arviollaan 8 mrd euroa. Tuskinpa riittää. Tutkikaapa tarkasti, onko tällä hetkellä Fennovoimassa suomalaisen pääoman osuus 50,1 %.

Lopuksi kiitos Pro Hanhikiven tomerille johtajaNAISILLE Helena Maijalalle ja Hanna Halmeenpäälle – ja tietysti Pro Hanhikiven poppoolle. On varmasti mukavaa todeta, että asiallinen työ on kantanut tällaista hedelmää.

KYLLÄ KANSA TIETÄÄ!

Veikko Ervasti