ervasti_veikko_72ppiJulkaistu Kalevan Pohjoisen ääni -blogissa 20.7.2014

VOIHAN FENNONEN!

Jokin aika sitten putkahti postilaatikkoon Fennovoiman julkaisu Fennonen. Jakelu oli ilmeisesti Oulun seudulle. Haluttiin juhlistaa sitä, että Oulun valtuusto oli mennyt halpaan ja päättänyt tukea 16-17 miljoonalla eurolla Fennovoiman uppoavaa laivaa. Oululla menee huonosti, mutta kyllähän sitä venäläistä ydinvoimaa – josta muuten haluttiin päästä eroon – täytyy tukea.

Pari päivää sitten saimme tietää, että Microsoft, tuo kaikkien jenkkilupausten äiti, lopettaa Oulun yksikkönsä. 500 korkeasti koulutettua joutuu mieron tielle. Kaupunginjohtaja Matti Pennanen sanoo tietäneensä, että näin tulee käymään. Silti hän kehtasi esittää – todella keposin perustein – Fennovoiman tukemista. Vähintäänkin eriskummallista takertua Fennovoimaan kuvitellen sen pelastavan koko Pohjois-Suomen elinvoiman ja talouden. Fennovoima –päätös on peruttava, ja nuo rahat on käytettävä vientiyritysten tukemiseen.

Fennonen –lehdykäinen oli todellinen rimanalitus – monessakin suhteessa. Se lyö jopa maailmankuulun pohjois-korealaisen puppukoneiston kirkkaasti. Vanhanaikaisen kovan teknologian lehtisen etusivulla on pehmyttä teknologiaa: perhe vossikka-ajelulla. Perheelle ei ole varmasti kerrottu, mistä kaikista riskeistä seuraavat sukupolvet joutuvat vastaan.

Yhden otsakkeen mukaan Hanhikiven kautta pääsee kansainvälisille markkinoille, koska Rosatom käynnistää vuoteen 2030 mennessä kymmeniä reaktoriprojekteja ympäri maailmaa –niin missä kaikkialla? Niinpä niin Rosatomin siivellä! Firma, joka ilmoittaa käyttävänsä nimenomaan venäläistä työvoimaa ja ”maailmankuulua” teknologiaa. Jos saa ennustaa, niin vuonna 2030 ei enää missään käynnistellä ydinvoimaprojekteja. Energia hankitaan aivan muilla tavoin kuin kiehuttamalla vettä uraanilla.

Seutukunta on toisen otsakkeen mukaan valmiina hankkeeseen. ”Siinä missä yrityksille on tärkeää huolehtia ajoissa, ettei urakka mene sivu suun, pitää myös kuntien varautua resursoida etukäteen niin, että turhilta kustannuksilta vältytään.” Herätkää sielut on aikanne kallis, koska ydinautuus odottaa teitä kaikkia. Patjat tulevat loppumaan jopa 100 km:n säteellä Pyhäjoelta.

Fennovoiman hallituksen puheenjohtaja hymyilee leveästi yhdellä sivulla. Hänen ydinsanomansa on tiivistettynä ”vaikka kansainvälistä osaamista tarvitaan, on laitostoimittajan etu hyödyntää mahdollisimman paljon paikalliset olot tuntevaa ammattitaitoista työvoimaa”, Niinpä niin! Mitään lukuja ei vahingossakaan esitetä. Puhumattakaan, että kerrottaisiin mitä Rosatom on luvannut Putinille venäläisten työllistämisestä.

Kaiken kruunaa viimeiset sivut, jossa todetaan voimalaitoksen toteutuvan turvallisuus edellä. Hienoa, että prototyyppi toteutuu näin? Olkiluoto 3 on myös prototyyppi. Lisäksi aurinko (armas) kruunasi Parhalahti-päivän. Ja jälleen kerran hevosvossikka maalaismaisemassa. Kyllä kai herkimmät jo puhkeavat kyyneliin.

Näin mautonta disinformaatiota en muista nähneeni aiemmin. Kyse on täydellisestä tavallisten ihmisten käsityskyvyn aliarvioinnista. Oikeastaan ei mitään faktoja. Ei kai Fennovoimassa uskota, että näin paksu teksti menee ihmisiin ja yrityksiin, jotka vaan eivät lähde tukemaan Fennovoimaa. Ehkä liikun tietynlaisissa piireissä, mutta poikkeuksetta kaikki ovat nauraneet Fennoselle – ja pitkään. Eläköön pohjois-korealainen informaatio, joka on nyt lyöty!

Ketkä kansanedustajaehdokkaat ehtivät ensimmäisinä julistamaan uskollisuuttaan vanhakantaiselle ydinvoimalle. Kyllähän varmasti keskustan, kokoomuksen ja demarien suunnilla sormet jo syyhyää.