Janne_Hakkarainen-1Oululaisten rahat hukkaan

Julkaistu Kalevassa 20.5.2015

Teollisuuden Voiman (TVO) hallitus ei aio hakea rakentamislupaa Olkiluodon neljännelle ydinreaktorille. Rakentamislupahakemus pitäisi jättää kesäkuun loppuun mennessä, minkä jälkeen yhtiön periaatelupa raukenee.

TVO:n hallitus perustelee päätöstään olla hakematta lupaa surullisenkuuluisan Olkiluoto 3:n ennennäkemättömällä viivästymisellä. Oma osansa lienee myös ydinvoiman kannattavuudella — esimerkiksi Vattenfallin Pohjoismaiden johtaja Torbjörn Wahlborg on vastikään todennut, että ”on vaikea nähdä, miten uuden ydinvoiman rakentaminen Suomeen voisi kannattaa.”

Oulun kaupunginhallitus on lokakuussa 2011 päättänyt, että Oulun Energia osallistuu Olkiluoto 4:n kilpailu- ja suunnitteluvaiheeseen noin puolella miljoonalla eurolla. Hankkeen kariuduttua nuo rahat ovat valuneet hukkaan.

Kaikki tämä alleviivaa erinomaisesti sitä, miksi kuntalaisten rahoja ei pitäisi sijoittaa taloudellisesti epävarmoihin ydinvoimahankkeisiin. Teknisesti kyse on toki Oulun Energian rahoista, mutta Oulun kaupunki omistaa yhtiön sataprosenttisesti — eli loppujen lopuksi sen omistavat kaupungin asukkaat.

Energiainvestoinneissa kannattaa ottaa esimerkkiä erityisesti muista Pohjoismaista ja Saksasta, joissa uusiutuvan energian vallankumouksen avulla on onnistuttu luomaan valtavasti uusia työpaikkoja.

Janne Hakkarainen
kaupunginvaltuutettu (vihr.), Oulu