Pekka Haavisto vieraili Oulussa Diakoniaopiston yksintulleiden nuorten turvapaikanhakijoiden esikotouttamiskoulutusyksikössä

Kansanedustaja Pekka Haavisto vieraili Oulussa maanantaina 21.3. Oulun Diakoniaopiston yksintulleiden nuorten turvapaikanhakijoiden esikotouttamiskoulutusyksikössä. Hän keskusteli tunnin verran esikotouttamisyksikön nuorten kanssa ja toisen tunnin yksikön henkilökunnan kanssa.

Haavisto sai turvapaikanhakijanuorten ilmeet kirkastumaan heti vierailun alkuun, kun hän kertoi omakohtaisia kokemuksia vierailuistaan mm. Afganistanissa. Haavisto näytti nuorille myös valokuvia edelliseltä Afganistanin vierailulta. Erityisen lämpimästi Haavisto muisteli tapausta Afganistanin vuoristokylässä, jossa paikallinen mies juoksi hänen peräänsä valokuva kädessään. Valokuvassa oli hänen poikansa, joka hiihtää nykyisin Sveitsin maajoukkueessa. Ylpeä isä kertoi, että poika oli itse vuollut ensimmäiset puusuksensa ja harjoitellut hiihtoa vuoren rinteillä.

Opettaja Satu Haapasen luokassa Haaviston vastaanotti noin kaksikymmentä turvapaikanhakijanuorta, jotka esittivät Haavistolle mm. “Minun kultani kaunis on” -laulun. Pojat olivat valmistelleet Haavistolle kysymyksiä, joissa nousi esiin turvapaikanhakijanuorten huoli turvapaikkapäätösten venymisestä ja mahdollisista palautuksista. Huolenaiheena paikallisilla turvapaikanhakijanuorilla oli myös se, että heti täysi-ikäisiksi tultuaan heidät saatetaan siirtää kokonaan pois Oulusta ja säännöllisen koulutuksen piiristä. Myös henkilökunnan mukaan tämä on ongelmallista nuoria ajatellen, jotka ovat juuri päässeet koulutuksen ja kotoutumisen alkuun. Keskustelu käytiin osin suomeksi, osin englanniksi ja osin myös persiaksi, jota Oulun Vihreän toimiston työharjoittelija Nazanin Goodarzi pääsi ansiokkaasti kääntämään keskustelun aikana.

Haavisto sai vielä ajankohtaisten terveisten lisäksi lähtiäislahjaksi turvapaikanhakijanuoren tekemän maalauksen ja pääsiäisteeman mukaisesti “onnen siemeniä” (rairuohon siemeniä) vietäväksi eduskuntaan.

Vasemmalta: Oulun vaalipiirin Vihreät ry:n toiminnanjohtaja Anni Rekilä, Oulun Vihreä Kunnallisjärjestö – OVK ry:n puheenjohtaja Marjo Tapaninen, kansanedustaja Pekka Haavisto, Oulun Diakoniaopiston rehtori Liisa Ukkola ja opettaja Satu Haapanen

Lisätietoja:
Satu Haapanen