Nykyisin kiinteistönhaltijat voivat itse kilpailuttaa jätehuoltonsa.
Kadunpätkällä, jonka varrella asuu 10 perhettä, voi pahimmillaan ajella
kymmenen eri jäteautoa samalla viikolla. Maalaisjärjellä ajateltuna olisi
fiksumpaa, että sama jäteauto hoitaisi samana päivänä koko kadun seka- ja
biojätteet kyytiinsä.
Valtuustokollegat Huikari ja Leskelä (Kaleva 21.3) puolustavat nykymallia
eivätkä näe kunnan kilpailuttamassa yhteisessä jätehuollossa ”lisäarvoa”.
Minulle ympäristöystävällisyys, turvallisuus ja tehokkuus ovat huomattavan
paljon tärkeämpiä arvoja kuin yksittäisen kuluttajan vapaus kilpailuttaa
oma roskakuskinsa. Molemmissa malleissa jätteiden tyhjennysvälit valitsee
tietenkin asukas itse.
Kemppainen ja Husso (Kaleva 21.3) taas pelkäävät, että kunnan organosoima
malli ajaisi nykyiset jätehuoltoyrittäjät pois markkinoilta. Pelko ei ole
kovin realistinen, koska jätteen määrä pysyy mallista riippumatta samana.
Kunnan organisoidessa jätehuoltoa pitää kuitenkin huolehtia siitä, että
kilpailutettavat alueet ovat sopivan kokoisia; näin pienimmätkit yritykset
pystyvät jatkamaan toimintansa kehittämistä.
Marianne Isola (vihr.)
Yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtaja