Julkaistu Kalevassa 23.3.2017

Vuosikausia oululaiset ovat tuskistelleet ydinkeskustan autioitumista. Liikkeet ovat tyhjillään. Stockmann lähti. Ydinkeskusta näyttää rapautuvan.

Vastustin rakennuslautakunnassa kaikin voimin Arinan kadunvaltausta. Nyt koko massiivinen kauppatalo Valkea näyttää imeneen aika monet ennen keskustassa olleet kaupat sisäänsä. Kesäkatu on nyt niin turvaton ja vaarallinen paikka, että naisille täytyy järjestää omia vuoroja. Valkean hyvä puoli on se, että sinne pääsevät myös autottomat.

Oulu on itse kaavoittanut Valkean. Se on ihan itse antanut peltomarketeille rakennusluvat. Sama jatkuu. Ideapark laajenee pohjoisen Suomen suurimmaksi kauppakeskukseksi, jos asemakaava sen sallii. Toivon, ettei niin käy.

Tuloksena on tyhjääkin tyhjempi kaupunkikeskus rapistuvine taloineen. Isot peltomarketit ovat kolkkoja rakennushirviöitä laajoine parkkipaikkoineen. Sinne ei ole autottomilla asiaa.

Oulun entiset kuntakeskukset tyhjenevät nekin. Ei syynä ole Ouluun liittyminen, vaan lama ja peltomarketit. Haukiputaalla on nyt kolme isoa markettia keskustan eteläpuolella. Neljäs on tulossa teollisuusalueelle. Kaksi päivittäistavarakauppaa ovat vielä jäljellä, mutta muuten keskustan pienemmät kaupat ovat yksi toisensa jälkeen lopettaneet. Autioituneella torilla ei kannata edes torikauppa, koska vihanneksia myytiin viime kesänä toisen kaupan parkkipaikalla.

Kiimingin keskusta lienee nykyään ABC-huoltamon pihalla.

On vanhanaikaista ja epäekologista suunnitella kaupunkia yksityisautoilun varaan. Toivon, että ydinkeskustaa ja entisiä kuntakeskuksia kaavoitettaisiin yhteisen edun ja viihtyvyyden näkökulmasta – ei kauppajättien tahdosta.

Terttu Kuusela

Kuntavaaliehdokas (vihr.)