Julkaistu Forum24 -lehdessä 24.2.2021

Kalevassa uutisoitiin 7.2. “On aika kierrättää muovia”. Toden totta. Muovia voidaan uudelleenkäyttää jopa kymmenen kertaa, joten kaikki muovit on saatava kiertoon mahdollisimman tehokkaasti.

Onnistuuko muovin kierrätys Oulussa? Pakkausmuovin voi lajitella taloyhtiön jäteastiaan tai toimittaa Rinki-ekopisteelle. Keskikaupungilla kerrostalossa asuvana voin helposti lajitella muovijätteeni. Rinki-ekopisteet sijaitsevat usein lähikaupan pihalla, joka helpottaa kierrätystä. Ylikiimingissä ja Yli-Iissä on ekopiste, mutta ei valitettavasti muovin kierrätystä.

Kovamuoviset tuotteet, kuten ämpärit ja pulkat, eivät kuulu muovinkierrätykseen. Ne tulee lajitella sekajätteeseen, josta ne päätyvät jätteenpolttoon. Samalla menetetään arvokasta kierrätysmateriaalia.

EU:n asettama tavoite yhdyskuntajätteen kierrätykselle on 55 % vuoteen 2025 mennessä. Oulun seudun jätehuollosta vastaavan Kiertokaaren toimialueella v. 2019 yhdyskuntajätteestä yli 70 % hyödynnettiin energiana ja kierrätykseen päätyi vain alle 22 %. Koko Suomen osalta energiahyödynnys oli 56 % ja materiaalin kierrätys 43 %. Kaatopaikalle päätyy enää alle 1 % jätteestä.

Kierrättäminen on mahdollistettava yhdenvertaisesti kaikkialla Oulussa. Kehitetään kierrätysmateriaalien markkinoita paikallisesti ja hyödynnetään mahdollisuudet nousta kiertotalouden kärkitoimijaksi. Samalla luodaan työtä ja toimeentuloa, joita Oulu tarvitsee.

Marjo Tapaninen

seudullisen jätehuoltojaoston jäsen