Julkaistu Kalevassa 1.6.2021

Euroopan unioni valmistelee matkustuslupia henkilöille, jotka on joko rokotettu koronavirusta vastaan, ovat sen sairastaneet tai joilla on negatiivinen testitulos. EU-jäsenmaat toivovat, että ne vauhdittaisivat talouden elpymistä. Lupien tarkoituksena on mahdollistaa liikkuminen Euroopassa mahdollisesti jo kesällä.

Haasteista valmisteluissa ei ole puutetta. On selvitettävä miten taataan helppo pääsy koronatestiin kohtuulliseen hintaan, ja kuinka testitulos pätee muissa EU-maissa. Ja jos testitulokset ovat päteviä kautta EU:n, on tiedettävä ovatko testaamiskeinot maissa yhtä luotettavia.

On tärkeää, että itse lupa on maksuton. Luvan lisäksi ei tulisi vaatia muita todistuksia, silloin siitä koituisi vain lisää byrokratiaa.

Komission mukaan lupa mahdollistaisi eurooppalaisten liikkuvuuden. Vapaa liikkuvuus EU:ssa on kuitenkin jo EU:n perussopimuksessa taattu. Jos liikkumista ei nyt sallittaisikaan niille, joilla ei tätä lupaa ole, se todennäköisesti loukkaisi näiden henkilöiden oikeuksia. Komissio onkin sitoutunut siihen, että luvan voi saada jokainen, huolimatta siitä ovatko he saaneet rokotteen vai eivät, jos muut ehdot täyttyvät.

Komissio on kutsunut lupaa ”turvalliseksi tavaksi matkustaa”. Mutta fakta on, että henkilö, joka on saanut rokotteen tai sairastanut koronaviruksen, voi silti levittää virusta. Jos matkustusjärjestelmää taas ei saada toimimaan, lomakauden alkaessa maat ehkä säätävät liikkuvuudesta itse, ja päädymme taas tilanteeseen, jossa säännöt vaihtelevat maittain.

Vaikeassa tilanteessa vähiten huono vaihtoehto on ratkaisujen etsiminen. Matkalupien työstäminen on jo siksi tervetullut aloite.

Eeva Heikkilä
ihmisoikeusasianajaja (Barrister at the Bar of England and Wales)
poliittinen neuvonantaja
kuntavaaliehdokas (vihr.)