Julkaistu Kalevassa 5.6.2021

Lisää elinvoimaa yrittäjyyteen, talouden elpymistä ja hankkeita Ouluun – Oulun valinta Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 3.6.2021 oli valtavan suuri helpotus ja toi lisää valoa Oulun tulevaisuuteen. Hankkeessa on mukana 13 kuntaa ja Oulun valinta Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 elvyttää koko maakunnan taloutta.
Tämä on sitä positiivisuutta, mitä Oulu ympäristökuntineen tarvitsee – Nokia-krapulaan on vihdoinkin löytynyt todellinen lääke. Tuleva talvi on ehkä vähän valoisampi.

Reuna-alueet hyötyvät myös Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hankkeesta. Erityisesti hyötyvät matkailukohteet ja siinä rintamassa myös reuna-alueet. Kiiminki on voittajien joukossa, Koitelin alue on yksi merkittävimpiä, ellei merkittävin, matkailualue Oulun talousalueella.

Koiteli auttaa Kiiminkiä ja elävöittää kulttuurimaisemaa, joki on kylän elinvoima. Nyt on aika saada myös Kiiminki Euroopan kartalle jokensa avulla. Kiiminkijoki on huikea ja vapaa luontokulttuurikohde vain 20 kilometriä kaupungin keskustasta, myös Haukiputaan ja Ylikiimingin suuntiin, joten se on samalla koko maakunnan yhteinen aarre.

”Oulun valinta Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 elvyttää koko maakunnan taloutta.”

Kiiminkijoesta ja etenkin Koitelista matkailukohteena on nyt mahdollisuus tehdä aito luontokulttuurin kehittämiskohde. Joen puhdistus turveojien laskuista ja kalakannan elvyttäminen ovat juuri sitä paikallisen kulttuurin ja elinvoimaa ja elvyttämistä, jota Kiiminkijoki kaipaa, kylien ja kylien asukkaiden elinvoiman tukemiseksi.

Sari Backman
kuntavaaliehdokas (vihr.)
Oulun vihreät ry puheenjohtaja
Oulun vaalipiirin vihreät ry vpj.
kiiminkiläinen vuodesta 1974
Oulu