Puolet parempaa on kampanja, jossa Animalia, Luontoliitto ja vapaaehtoisten kansalaisvaikuttajat haastavat kunnat ympäri Suomen puolittamaan eläinperäisten tuotteiden hankinnat vuoteen 2030 mennessä: puolet vähemmän eläinperäistä ja tilalle ravitsevaa kasvipohjaista. Tarvitsemme puolet parempaa ruokaa ilmaston, luonnon, vesistöjen, eläinten hyvinvoinnin ja oman terveytemme sekä kestävämmän ruoantuotannon vuoksi.

Ruokavalion muutoksissa julkisilla ruokailuilla on suuri merkitys. Kaupungit ja kunnat voivatkin helposti vähentää sekä ilmasto- että ympäristövaikutuksia elintarvikehankintojaan muuttamalla. Lihan ja maitotuotteiden vähentäminen on tärkeää myös terveyden kannalta. Jo päiväkoti-ikäiset lapset syövät terveyden ja maapallon kantokyvyn kannalta liikaa punaista lihaa ja maitotuotteita.

Julkisilla hankinnoilla voidaan myös vauhdittaa kestävämmän ruoantuotannon murrosta ja lisää kotimaisen ruoantuotannon huoltovarmuutta ja kannattavuutta. Kun ilmaston kannalta kestävämpien vaihtoehtojen kysyntä kasvaa, kannustaa se kasviperäisten proteiinien raaka-aineiden ja tuoreiden vihannesten tuottamiseen.

Esitämme, että Oulun kaupunki liittyy Puolet parempaa -kampanjaan mukaan viipymättä.

Aino-Kaisa Manninen & Susa Vikeväkorva
valtuutetut (vihr.)