Julkaistu Kalevassa 28.3.2017

Suomessa yhteisöllisyys ei ole enää itsestäänselvyys. Monissa kulttuureissa on meitä laajempi läheiskäsite, esimerkiksi Eritreassa sukulainen ei yleensä toimi lapsen kummina ja kummilapsesta pidetään silti huomattavasti parempaa huolta kuin omista lapsista.Vanhetessa muistisairaudet lisääntyvät ja omaisilta tarvittavan tuen määrä kasvaa. Ikääntyvä joutuu miettimään omaa tulevaisuuttaan, sitä, että tuleeko viimeisinä vuosinaan omillaan toimeen ja mitä hoivaa on saatavissa. Joudumme kaikki voimiemme vähenemiseen ja elämän rajallisuuteen liittyvät kysymykset jossain muodossa kohtaamaan.

Vihreänä lankana tässä kannanotossani on se, että meidän pitäisi huomioida vanhojen ja vajaakuntoisten hoivaa tarvitsevien tilanne konkretian tasolla. Omaishoitajat tekevät yhteiskunnallisesti tärkeää työtä 24/7 tuntia vuorokaudessa ollen itsekin usein ikääntyneitä esimerkiksi omien kehitysvammaisten lastensa tai vanhempiensa hoitajia.

Kunnan tehtäväksi jäänee sote-uudistuksen jälkeen ainakin asukkaiden hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen. Tarvitaan lisää keinoja vanhojen ihmisten auttamiseen. Omaishoitajien työn yhteiskunnallista ja taloudellista merkitystä on huomioitava riittävästi. Omaishoitajille tarvittava valmennus muuttuu 2018 kunnan lakisääteiseksi tehtäväksi, mikä mahdollistaa yhtenäisemmän suunnittelun.Vanhojen ihmisten omaa aktiivisuutta voitaisiin tukea maksuttomilla kulttuuri- ja liikuntaseteleillä, ilmaiset bussimatkat kello 10–15 välillä arkisin saisivat + 75-vuotiaat kodin ulkopuolisiinkin tekemisiin.

”Kohtaaminen ei ole rahasta kiinni”. Yksityishenkilönä voi ryhtyä ystäväksi vapaaehtoistyön periaattein, esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin ja ODL:n ystävätoiminnan asiakkaista iso osa on vanhuksia. Vapaaehtoisena on mahdollista auttaa arjen tasolla toista ihmistä.

Vapaaehtoistyössä tapaa ihmisiä, joihin ei muuten tutustuisi. SPR:n Salama-tiimissä turvapaikanhakijat ovat käyneet palvelutaloissa pelaamassa ja juttelemassa ikäihmisten, myös muistisairaiden kanssa tehden asukkaiden elämään tähtihetkiä. Nähdyksi tuleminen ei aina vaadi paljoa.

Laila Vainio
terveyskeskuspsykologi, kuntavaaliehdokas (vihr.) Oulu