Kategoria: Mielipide

  • Mielipide: Oululaisten onnellisuudesta ei ole varaa tinkiä

    Hiljattain moni oululainen saattoi juoda aamukahvit väärään kurkkuun, kun Kaleva julkaisi jutun siitä, että Oulu kuuluu maailman onnellisimpiin kaupunkeihin. Suomi on monena vuotena peräkkäin näissä loistanut, mutta siihenkin on taidettu suhtautua usein epäilevästi. Eihän meillä lopulta erityisen huonosti menekään. Ihailen esimerkiksi suomalaisten luontaista taipumusta ottaa rennosti: siinä missä Etelä-Koreassa opiskellaan paineen alla iltamyöhään ja Yhdysvalloissa…

  • Mielipide: Kesäloman aikataulupaineet kuormittavat useita lapsiperheitä – kunnat voisivat järjestää loma-ajan toimintaa työssäkäyvien lapsille

    Kesä alkaa olla pisteessä, jossa moni kouluikäisten lasten vanhempi huokaisee syvään helpotuksesta. Kesäkuu on takana ja useimpien perheen vanhempien lomat siintävät edessä. Monelle perheelle kesäkuu on hyvin kuormittavaa aikaa, kun vanhemmat tasapainoilevat lasten pitkän kesäloman ja omien töiden välillä. Suomessa laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla kuitenkin todetaan, että…

  • Mielipide: Maksuton toisen asteen koulutus voidaan pelastaa Oulussa

    Orpon hallitus romuttaa sivistysvaltion perustaa ja syventää nuorten välistä eriarvoisuutta. Eduskunnan kehysriihessä tehtiin esitys maksuttoman toisen asteen rajaamisesta sen vuoden loppuun, kun opiskelija täyttää 18 vuotta. Nyt maksuttomuus jatkuu joko siihen, kun opiskelija suorittaa toisen asteen koulutuksen tai sen vuoden loppuun, kun hän täyttää 20 vuotta. Tällä on haluttu turvata toisen asteen tutkinto kaikille perheen…

  • Mielipide: Toimiva jouk­ko­lii­ken­ne luo elin­voi­maa Oululle ja Oulun seu­dul­le

    Joukkoliikenteen palvelutasopäätös vuoteen 2028 asti sinetöidään toukokuun alussa Oulun kaupunginhallituksessa. Vihreiden, vasemmiston ja Sdp:n edustajat yhdyskuntalautakunnassa äänestivät tiistaina joukkoliikennettä aidosti kehittävän vaihtoehdon 1 puolesta. Jos kaupunginhallitus hyväksyy vaihtoehdon 2 vaihtoehdon 1 sijaan, palvelutasoa ei paranneta kaupunkialueella esimerkiksi Toppilansaaressa ja Hiukkavaarassa ja kaupunkialueen ulkopuolella Kellon Kiviniemessä, Asemakylällä tai Oulunsalon Niemenrannassa. Lisäksi aikatauluvapaata liikkumista ei mahdollisteta Linnanmaan…

  • Mielipide: Joukkoliikenteen palvelutasopäätökset olisi pitänyt tehdä jo

    Oulun joukkoliikenteessä on meneillään positiivinen kierre. Koronapandemiaa edeltävät joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat palanneet lähes ennalleen ja useat bussivuorot ovat jo nyt täynnä. Siksi tarvitsemme kipeästi uusia vuoroja ruuhkaisille reiteille sekä uusille työpaikka- ja asuinalueille. On arvovalinta, annammeko positiivisen kierteen jatkua vai haluammeko tarkoituksella ylläpitää mainettamme huonosti toimivan joukkoliikenteen kaupunkina. 

  • Mielipide: Ihmiset elä­vöit­tä­vät Oulun kes­kus­tan, eivät au­to­pai­kat – Ki­vi­sy­dä­men laa­jen­ta­mi­sen sijaan in­ves­toin­nit on suun­nat­ta­va ka­tu­ta­soon

    On hyvä, että keskustelu keskustan vetovoimaisuudesta on pinnalla. Ihmettelemme kuitenkin, miksi keskustelu pyörii niin paljon autopaikkojen ympärillä, ihan kuin eläisimme vuosikymmenien takaisessa maailmassa. Kaupunkikehittämiseen Oulussa tarvitaan rohkeutta ja visioita sekä katsetta tulevaisuuteen. Pelkän autopysäköinnin sijaan tulisi miettiä, miten keskustaan saadaan enemmän asukkaita, työpaikkoja ja ihmisiä viettämään vapaa-aikaansa. Tapahtumat vetävät ihmisiä puoleensa. Tästä oiva esimerkki on…

  • Mielipide: Ran­ta­ri­vis­tä näkee merelle – Ou­lun­sa­lon­ran­nan ja­ko­so­pi­muk­sen nä­ke­mys­erois­ta

    Kaleva 31.8. uutisoi kaupungingeodeetti Puhakan ja toimitusjohtaja Kurkelan selitykset Oulunsalonrannan jakosopimuksen erikoisuuksista. Haluamme tässä kirjoituksessa selventää, mistä miljoonien eurojen näkemysero syntyy. Puhakka ja Kurkela tulkitsevat kaikki Oulunsalonrannan tontit samanarvoisiksi. Asemakaavakarttaa tarkastelemalla tai paikan päällä käymällä selviää, että rantarivin tonteilta on rantaniityn yli suora merinäköala myös maanpinnan tasosta. Onko tontin arvo eri merenrannassa kuin Hailuodontien varressa?…

  • Mielipide: Kaupunki häviämässä 2 miljoonaa euroa Oulunsalonrannan jakosopimuksessa

    Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 23.8. kokouksessaan äänestyksen jälkeen Oulunsalonrannan jakosopimuksen. Alueen maanomistus on 80 % kaupungin ja 20 % Oulunsalon ranta Oy:n. Kustannukset ja hyödyt pitäisi jakaa tässä suhteessa. Maan kokonaisarvoksi on laskettu 2 704 419 €, josta 20 % on 540 900 eli keskimäärin 13 tonttia. Jakosopimuksessa Oulunsalon ranta Oy:lle annetaan kaikki merenrantatontit, ja on jätetty…

  • Mielipide: Onko Oululla varaa hi­das­tel­la il­mas­to­toi­mia?

    Julkaistu Kalevassa mielipidekirjoituksena 29.1.2022 Valtuusto päättää maanantaina Oulun kaupunkistrategiasta. Vihreät ovat tukeneet viranhaltijavalmistelussa ollutta strategiatavoitetta hiilineutraalista Oulusta 2030. Kaupunginhallitus muutti kuitenkin pohjaesitystä vuoteen 2035 asti ja vesitti muutenkin alkuperäisen luonnoksen hyviä kestävään liikkumiseen liittyviä toimenpiteitä. Valtuutetuilla on vielä mahdollisuus muuttaa tavoitetta maanantain kokouksessa. Miksi on tärkeää, että Oulu tavoittelisi hiilineutraaliutta jo vuonna 2030? Ihmiskunnan on…

  • Mielipide: Kaupunkipyörät osaksi Oulun joukkoliikennettä

    Julkaistu Kalevassa 19.10.2021 Oulun seudun joukkoliikenne on ollut menestystarina vuosina 2015–2019. Ensimmäisenä kokonaisena toimintavuotena 2015 matkoja tehtiin yhteensä 7 miljoonaa ja vuonna 2019 matkojen yhteismäärä oli jo 9,6 miljoonaa. Vuodesta 2020 olisi todennäköisesti tullut 10 miljoonan matkan vuosi ilman koronapandemiaa. Pandemian seurauksena matkustajamäärät ovat tippuneet. Hyvien vuosien taustalla oli joukkoliikennelainmuutos vuonna 2014, mikä edellytti seudun…